nieuws

Nederland aantrekkelijk voor internationale retailers

Geen categorie

Nederland is voor internationale retailers een aantrekkelijk vestigingsland door het relatief hoge besteedbare inkomen en de beperkte concurrentie op het gebied van internationale concepten.

Dat blijkt uit de Winkelmarktspecial 2004; een onderzoek naar de succes- en faalfactoren van internationale retailers in Nederland, die Jones Lang LaSalle vrijdag publiceerde. Het aandeel van internationale detailhandel op de Nederlandse markt is beperkt: slechts 2,3 procent gemeten in aantal vestigingen en 4,4 procent gemeten in vloeroppervlakte. De concepten daarentegen zijn wel opvallend grootschaliger dan die van Nederlandse detailhandelaren. Het grootste deel van de internationale retailers in Nederland komt uit Europa met daarbinnen een sterke vertegenwoordiging van Duitsland. De modebranche is van alle branches het sterkst vertegenwoordigd. Groeibranches van dit moment en waarschijnlijk ook van de komende jaren zijn de persoonlijke verzorging, telecommunicatie en sport. In hun expansiebeleid naar Nederland richten internationale retailers zich vooral op de binnenstad van Amsterdam, doordat deze stad behoort tot de grotere steden van Europa.De Winkelmarktspecial 2004 van Jones Lang LaSalle presenteert kengetallen over internationale retailers en geeft handvatten voor multinationale detaillisten die willen expanderen naar Nederland. Naast voorbeelden van aansprekende formules zoals H&M, Mango, Zara, Media Markt, Ikea, Aldi en Lidl wordt vooral ook ingezoomd op formules die het niet hebben gered zoals Marks & Spencer, Boots, Habitat, JJB Sports, Miss Selfridges, Marktkauf en Giacomelli Sport.Meer gegevens over het onderzoek staan in Vastgoedmarkt van november 2004, die afgelopen vrijdag is verschenen.    

Reageer op dit artikel