nieuws

belgië beste vestigingsplaats voor logistiek

Geen categorie

België is de beste plaats in Europa om een distributie- of logistiek centrum te vestigen.

Dit staat in het European Distribution Report dat is uitgebracht door de internationale vastgoedadviseur Cushman & Wakefield Healey & Baker (C&W/H&B). De conclusies zijn getrokken na het wegen van factoren als kosten, toegankelijkheid en vastgoed. De sterke kanten van België zijn de lage huren en de goede toegankelijkheid. Op de tweede plaats komt Frankrijk, waar de bouwkosten en grondprijzen lager liggen dan in België. Dit land scoort goed op het vastgoedaanbod en de grootte van de markt. Op de derde plaats staat Nederland, waar recentelijk een relatieve verbetering heeft plaatsgevonden in de concurrentiepositie op het gebied van kosten. Ook op toegankelijkheid en de grootte van de vrachtmarkt scoort Nederland relatief goed. De locaties in Centraal-Europa zijn op de ranglijst allemaal gestegen: Tsjechië naar de vierde plaats, Polen naar de vijfde plaats en Hongarije naar de zevende plaats. Het lidmaatschap van de Europese Unie in 2004 heeft een positieve invloed gehad. Ze profiteren van de verplaatsing van productiefaciliteiten vanuit West-Europa en de groei van de logistieke markt in de regio. Deze groei wordt positief beïnvloed door de lage kosten vergeleken met West-Europa, de groei van de retailsector en de verbeterde transportnetwerken. ‘De Europese markt voor bedrijfsruimte wordt gedreven door beleggers’, zegt Paul van Hezik, hoofd afdeling Industrial van C&W/H&B in Nederland. ‘Beleggers zijn nu eenmaal geïnteresseerd in elke markt en locatie als er ruimte is verhuurd voor een aanzienlijke periode aan een goede, betrouwbare huurder. Dit zorgt ervoor dat yields dalen in Europa, met name in Frankrijk, Polen en Denemarken.’ De Nederlandse markt voor bedrijfsruimte bestaat voornamelijk uit logistiek, maar industrie neemt een steeds belangrijkere rol in. Het aanbod aan bedrijfsruimte is in Nederland het afgelopen jaar gestegen naar 8,3 miljoen vierkante meter, dat in toenemende mate bestaat uit verouderde panden. De opname is in 2005 ook gestegen naar 2 miljoen vierkante meter. ‘De trend naar het vormen van regionale logistieke centra is nog steeds gaande, voornamelijk in Centraal-Europa. Maar dat kan snel veranderen. Stijgende brandstofprijzen, toenemende verstopping van het wegennet en nieuwe technologie kunnen dit proces omdraaien en dat kan leiden tot het ontstaan van kleinere meer lokale logistieke centra’, aldus Van Hezik.

Reageer op dit artikel