blog

Sabine Bentvelzen: ‘Buiten spelen’ met Eduard Schaepman

Geen categorie

De basisingrediënten voor het medicijn tegen de collectieve burn-out van de vastgoedmarkt worden steeds meer zichtbaar. Daarnaast is de slogan voor het recept ‘De problemen zijn uiteindelijk gewoon oplosbaar’ bekend. Nu is het tijd om op zoek te gaan naar de beste strategie om het medicijn onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Al snel is mij duidelijk dat ik hiervoor in gesprek moet gaan met een ‘ras’strateeg, die niet bekend wil staan als ‘vastgoed’man.

Sabine Bentvelzen: ‘Buiten spelen’ met Eduard Schaepman

Op de bank bij Eduard Schaepman

Dit leidt mij naar Eduard Schaepman, CEO Chalet Group. Een bruisende persoonlijkheid, die wordt geroemd om zijn succesvolle strategische beleid binnen diverse sectoren. Daarnaast is hij bekend door zijn scherpe uitspraken en valt hij op door zijn niet hedendaagse kledingkeuze binnen de donkergrijze pakkencultuur van de vastgoedmarkt. Zelf vat hij dit samen onder de noemer ‘enfant terrible’, die altijd zijn eigen koers bepaalt. ‘De vastgoedmarkt bestaat niet, we hebben te maken met een conceptmarkt’. De handelgedreven productoriëntatie van de markt moet plaats maken voor een strategie gedreven klantoriëntatie, waarbij wordt geluisterd naar de wens van de klant. Ik ben er ‘heilig van overtuigd’ dat er over twintig jaar nog steeds computers zijn, maar geen kantoorgebieden. Het zal gaan om concepten waarbij wonen, werken en vrije tijd samen komen, zo vult hij aan.

Direct rijst bij mij de vraag in hoeverre deze concepten realiseerbaar zijn in de eigen omvangrijke portefeuille van Chalet Group, die naast de ‘parel’ van de vastgoedmarkt ook wel bekend staat als de hightech campus, veel kantoren uit de homogene productgroep bevat. Schaepman geeft aan dat binnen de portefeuille op pandniveau moet worden gekeken wat de mogelijkheden zijn. De huidige klant of een potentiële nieuwe klant hierbij betrekken is essentieel, want de consument is je markt. De meest recente herbestemming is de opening van een hotel in een voormalig kantoorpand te Schiphol Rijk geweest. Daarbij stelt hij dat het realistisch is dat bepaalde objecten, die in geen categorie kans hebben, moeten worden gesloopt.

‘Ga buiten spelen’

Uit mijn scriptie (Amsterdam School of Real Estate), waarin ik de locatie-effecten van het nieuwe werken heb onderzocht, kwam naar voren dat concepten waar wonen, werken en vrije tijd samen komen in combinatie met de nabijheid van multimodale vervoersknooppunten, de toekomst hebben. Schaepman vult aan dat bij het vorm geven van dergelijke concepten afstemming met de ‘klant(en)’ noodzakelijk is.

Schaepman eindigt met de positieve boodschap voor mij en mijn volgers: ‘Ga buiten spelen’, op straat ligt de handel. Bezoek niet alleen de vastgoedgerelateerde borrels, maar juist ook de asperges-, haring- en kreeftenborrels om de klanten te treffen.

Vol inspiratie verlaat ik het kantoor. Het ingrediënt ‘klantoriëntatie’ heb ik toegevoegd aan het recept tegen de collectieve burn-out van de vastgoedmarkt en de verwachting is dat dit het succes van het medicijn vergroot.

Sabine Bentvelzen, directielid/ projectontwikkelaar bij Ericis

Stem op Sabine Bentvelzen. Ga hier naar het stemformulier.

Reageer op dit artikel