nieuws

Redelijk eerste kwartaal Rodamco Europe

Financieel

Vastgoedonderneming Rodamco Europe heeft een redelijk eerste kwartaal achter de rug.

De nettowinst daalde weliswaar met 10,3 procent naar 78,7 miljoen euro, maar dat is toe te schrijven aan de nieuwe Nederlandse regelgeving. Het directe resultaat na belasting steeg met 4,9 procent dankzij een forse toename van de huuropbrengsten. CEO Maarten Hulshoff erkent dat de nettowinst weliswaar met ruim 10 procent is gedaald, maar dat is louter een boekhoudkundige kwestie. ‘De managementkosten worden door de gewijzigde regelgeving nu voor de volle honderd procent meegenomen in de resultatenrekening. Voorheen was dat slechts voor 70 procent.’ Ook is het dit jaar voor het eerst dat vastgoedfondsen de herwaardering van de winkels en kantoren moeten meenemen in de winstcijfers. Rodamco Europe heeft een vastgoedportefeuille van ruim 7 miljard euro. Ongeveer 85 procent daarvan bestaat uit winkelcentra, voornamelijk in Nederland, Frankrijk, Spanje en Zweden. Het bedrijf is ook in toenemende mate actief in Midden-Europa (onder meer Praag, Warschau en Boedapest). Eind vorig jaar werd voor 300 miljoen euro Donau Zentrum in Wenen verworven. Volgens Hulshoff is het mede aan dit Weense winkelcentrum te danken dat de netto huuropbrengsten in het eerste kwartaal met 7,5 procent konden groeien tot 111,8 miljoen euro.De herwaardering van zijn panden heeft Rodamco Europe totaal 1,4 miljoen euro gekost. Het herwaarderingsresultaat in de kantoren- en logistieke sector in Nederland was minus 4 miljoen euro, voornamelijk veroorzaakt door kantoren bij het congrescentrum Mecc in Maastricht. Hulshoff prijst zich gelukkig dat het aandeel kantoren in zijn beleggingsportefeuille de afgelopen drie jaar drastisch is teruggebracht en wel van 24 naar 11 procent. In het eerste kwartaal deed het fonds nog een kantorencomplex in Spanje voor 63 miljoen euro van de hand. Zweden en Spanje zijn volgens Hulshoff momenteel de meest aantrekkelijke winkelmarkten in Europa. De snel stijgende winkelleegstand in Nederland (inmiddels 7,6 procent volgens winkelinformatieleverancier Locatus) baart Hulshoff geen zorgen. ‘Het is juist dat de leegstand toeneemt, maar dat gebeurt eigenlijk uitsluitend op B- en C-locaties en daar zitten wij niet.’

Reageer op dit artikel