blog

Robots anno 2018: onvermoeibaar en vooral slim

Data en technologie

Robots anno 2018: onvermoeibaar en vooral slim
Elsbeth Quispel

Nog niet eens zo lang geleden betekende automatisering in de logistieke sector vooral een strikte scheiding van werk dat door grote machines en werk dat door mensen werd gedaan.

De robots waren simpelweg dom en onhandig en droegen niet echt bij aan procesverbeteringen, maar konden heel goed eindeloos dezelfde handeling herhalen. De complexere en meer diverse activiteiten in een distributiecentrum bleven het domein van de mens, die was nog goedkoper ook. Maar dat beeld is inmiddels flink veranderd, vandaag de dag zijn het vooral robots die hun intrede doen op de logistieke werkvloer. Niet meer gescheiden van de mens, maar juist in een zeer slimme mix van mens en robot.

De stroomversnelling van robotisering heeft te maken met de snelheid waarin technologische ontwikkelingen plaatsvinden, zoals de almaar toenemende rekenkracht van computers en steeds grotere complexiteit van algoritmes. Het benodigde kapitaal om te investeren is voorhanden. Overheden, maar ook venture capital en spelers zoals Google en Amazon, zetten in op robotisering.

De ultieme robot die logistieke processen ondersteund heeft een soort ‘ogen, handen, voeten en hersenen’. De robots van vandaag zijn bedoeld om samen te werken met mensen, de zogeheten ‘cobots’ – collaborative robots – die verschillende, elkaar afwisselende handelingen kunnen uitvoeren en die afstemmen op hun omgeving. Ze maken gebruik van een aantal middelen om de veiligheid van medewerkers te garanderen. Zo hebben ze bijvoorbeeld een kracht- en snelheidslimiet, waardoor ze geen enkel contactletsel kunnen veroorzaken. Cobots werken met IIoT (Industrial Internet of Things), ook wel bekend als Industry 4.0.

Cobots

Ze zijn betrokken bij verpakken, oppakken, verschepen en afleveren. Ze zorgen dat het gehele logistieke proces zichtbaar is en op afstand kan worden gevolgd. Onvermoeibaar, maar vooral ook intelligent. In hoog tempo maken cobots gebruik van en stimuleren zij de cruciale ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en data-analyse. Naar verwachting zal zo’n 30 procent van alle nieuwe robotontwikkelingen worden toegepast op cobots. Hierdoor zullen er steeds meer robotsystemen gebruikt gaan worden voor het opvolgen van bestellingen en bezorghandelingen in distributiecentra. Dit kan oplopen tot zo’n 45 procent van alle bedrijven die zich bezighouden met e-commerce en omni-channel in 2018.

Tot aan de deur

Robots zijn belangrijk voor de steeds snellere, veiligere, productievere en onvermoeibare logistieke supply chain. Ze verbeteren de kwaliteit van de dienstverlening en versnellen de levertijden. Met dank aan robots worden pakketten vaak binnen 48 uur – en steeds vaker binnen 24 uur – bezorgd. In combinatie met IIoT kunnen we de pakketten volgen, eenvoudig retourneren of nog op het laatste moment ons bezorgadres wijzigen. En dat niet alleen van warehouse naar logistieke hub. Robots nemen ook met gemak de last mile voor hun rekening. Het zal niet lang meer duren voordat ze ook weten of en wanneer we thuis zijn, en anders bij welke buren we het liefst ons pakket ophalen. Slim.

Over de auteur:
Elsbeth Quispel is head of Strategy & Innovation bij Cushman & Wakefield.

Deze column verscheen in Vastgoedmarkt van juli/augustus 2018

Reageer op dit artikel