nieuws

Winkelen in de binnenstad blijft populair onder jongeren

Beleggingen

71 procent van de jongeren tussen 14 en 25 jaar winkelt het liefst in een fysieke winkel.

Dat blijkt uit onderzoek naar het winkelgedrag van jongeren door Djem Insight Studio in opdracht van de Europese winkelbelegger Vastned. Jongeren vinden het gezellig om te winkelen met vrienden en familie en 95 procent gaat soms (65 procent) of meestal (29 procent) ook iets drinken of eten tijdens het winkelen. En dit gebeurt in 96 procent van de gevallen dichtbij de winkels, wat het belang van horeca in een winkelgebied onderstreept.

Jongeren vinden het kunnen passen en voelen van de kleding en het direct mee kunnen nemen de grootste voordelen van fysieke winkels. Dat artikelen niet altijd op voorraad zijn en dat er geen mogelijkheid tot prijsvergelijking bestaat, zijn voor hen de meest genoemde nadelen. Toch wordt er uiteindelijk veel in de winkel gekocht, al wordt soms van tevoren soms eerst online vergeleken.

Voor retailers is één van de grootste uitdagingen om hun merk onder de aandacht te brengen bij hun doelgroep. Ondanks dat sociale media een grote rol speelt in het dagelijks leven, kennen de meeste jongeren, 77 procent van de ondervraagden, merken voornamelijk uit de winkelstraat. Vastned meent dat dit één van de redenen is voor sterke retailers om veel aandacht te besteden aan flagshipstores en zichtbaarheid in bekende winkelstraten.

63 procent van de 14 tot 25-jarigen gaat vaker dan twee keer per maand winkelen en geven dan het meeste geld uit aan kleding, schoenen en eten & drinken (exclusief boodschappen). Vrouwen geven, misschien niet heel verrassend, gemiddeld wat meer uit aan make-up, en mannen aan sportartikelen. Een groot deel van de jongeren (45 procent) besteedt tussen de  26 en 50 euro per keer dat ze gaan winkelen, 39 procent geeft zelfs meer dan 50 euro uit.

Het onderzoek bevestigt volgens Vastned dat het beursgenoteerde vastgoedfonds met zijn focus op winkelpanden in historische binnensteden van geselecteerde Europese steden, de ‘juiste’ strategie volgt: ‘winkelgebieden in de oude binnenstad behouden duidelijk hun aantrekkingskracht voor de consument en blijven daarom relevant voor retailers’.

Reageer op dit artikel