CBRE IM: 'In een snel veranderende wereld willen wij dichter op de bal zitten'

CBRE IM: 'In een snel veranderende wereld willen wij dichter op de bal zitten'
Amsterdamse Poort - Groot Bijlmerplein

Door de generaties en de tijd heen, veranderen de behoeften voor wonen, werken en winkelen. Hoe speel je daar als lange termijn vastgoedbelegger op in? Bij CBRE Investment Management (CBRE IM) staat bij het positioneren van vastgoed de verbinding leggen tussen de buurt, bewoners en gebruikers altijd centraal. Op het gebied van wonen en retail wordt het aanbieden van extra services en het creëren van een community steeds belangrijker.

Frank Aalbers, Head of Asset Management Residential bij CBRE IM, vertelt: ‘De ruimte wordt schaarser in stedelijke gebieden, terwijl het aantal huishoudens stijgt. Daarnaast verandert de wereld enorm snel en dit uit zich onder andere in een aanhoudende verstedelijking. Dit heeft ook impact op gebouwde omgeving. Zo worden gebouwen in toenemende mate flexibel ontworpen met gedeelde en openbare ruimtes die op verschillende manieren te gebruiken zijn.’

‘Omdat wij sneller willen inspelen op deze veranderingen is het van belang dat wij dichter bij onze bewoners en bij onze partners staan. Wij moeten de regie nog meer in handen nemen en dit vergt ook een andere manier van management. Dit zie je terug in onze investor-operator strategie, co-living concepten en de invulling van de plint. We hebben daarbij aandacht voor thema’s als gemeenschap, gezondheid en de mix van wonen, werken en ontmoeten in gebouwen,’ zegt Aalbers.

‘In een snel veranderende wereld willen wij dichter op de bal zitten’
Een impressie van project Domūs

Investor-operator

Deze investor-operator aanpak zie je terug in The Roofs, het grootste project in de woningportefeuille van CBRE IM met 655 sociale en middenhuurwoningen verdeeld over twee torens, in hartje Den Haag. ‘Vastgoedmanager VB&T is onze partner in dit project. Samen met hen hebben we ervoor gekozen om een ziel te geven aan het gebouw door fysiek aanwezig te zijn met een dedicated team. Dit team bouwt een band op met de bewoners en zorgt ervoor dat de bewoners zich thuis gaan voelen. Online maken we gebruik van het ZIG-platform, een app die bewoners in staat stelt om zelf zaken te regelen maar ook de ruimte geeft om elkaar op te zoeken en interesses te delen.’

‘In een snel veranderende wereld willen wij dichter op de bal zitten’
Frank Aalbers, Head of Asset Management Residential

Huidige en toekomstige behoeften

Ook wordt er goed nagedacht over de programmering in de plint van de woongebouwen. ‘We willen hier ontmoeten mogelijk maken. De plint moet verbinden en het woongenot van de bewoners en de buurt vergroten. The Villy is daar een goed voorbeeld van, maar ook culturele en sociaal-maatschappelijke initiatieven passen uitstekend in de plint. Een goede programmering kenmerkt zich in mijn ogen door een flexibel karakter en houdt rekening met huidige en toekomstige behoeften van een wijk,’ aldus Aalbers.

De volgende stap wordt gezet in de Amsterdamse Houthaven met project Domūs, een combinatie van 235 duurzame appartementen en studio’s, 1.600 m² plintprogramma, flexibele gemeenschappelijke ruimtes en slimme services. Hier komt een volledig geïntegreerde nieuwe operator die zich kenmerkt door een sterke focus op services, hospitality & community en technologie. ‘Ik ben ervan overtuigd dat we hier een nieuwe standaard gaan neerzetten voor het optimaal managen van een gebouw in al haar facetten en het creëren van een fijne plek voor de bewoners en de buurt,’ vertelt Aalbers.

‘In een snel veranderende wereld willen wij dichter op de bal zitten’
Marianne Wesselo, Head of Asset Management Retail

Inspiratie ter plekke

Ook in de retailmarkt wordt deze benadering met de focus op kwaliteit en het creëren van een community toegepast, vertelt Marianne Wesselo, Head of Asset Management Retail. ‘Door de coronacrisis is online winkelen nog meer omarmd door alle leeftijden, maar toch merken wij dat er weer veel behoefte is om je ter plekke te laten inspireren. Om ook andere mensen te ontmoeten en spullen te voelen en te passen. Wij hebben een focus op de grotere (binnen)steden, plekken waar je verrast wordt, waar winkelbezoek onderdeel is van een dagje uit, gecombineerd met horeca en cultuur. De demografische ontwikkelingen hebben hier invloed op. Er is en blijft nu eenmaal een aanhoudende verstedelijking.’

Places People Love

Wesselo zoekt in het retailvastgoed naar het creëren van een plek waar mensen zich prettig voelen met een mix aan functies en binding met de plek. ‘Een plek moet zowel voor jong als oud interessant zijn. Wij willen mensen verrassen door een aantrekkelijk aanbod van huurders en merken in een uitnodigende, fysieke omgeving. Bezoekers komen om geïnspireerd te worden. Een leuk en geslaagd initiatief van diverse partijen als de Rotterdamse Dakendagen, combineren we met events in de Koopgoot. Ik geloof heel erg in het bestaansrecht van fysieke winkelplekken, zeker in het veranderende winkellandschap. Maar het is belangrijk dat er iets nieuws gebeurt en dat het uniek is, je moet ergens wel willen zijn.’

Een ander voorbeeld is de herontwikkeling van de Amsterdamse Poort, in Amsterdam Zuidoost. ‘Dat is een bruisend stadsdeel en dat moet je ook zo ervaren in het centrum. Om dit te bereiken, voeren we veel gesprekken met bewoners, bezoekers en door samen te werken met een grote diversiteit aan partners die snappen wat er leeft. We bouwen hier aan een multifunctioneel en levendig stadshart waar ook de culturele component terug te vinden is met bijvoorbeeld muziek en dans, maar ook theater en educatie.’

Tot besluit: ‘Demografie is een belangrijke factor, maar het draait uiteindelijk om Places People Love. Of het nu winkels, kantoren of woningen zijn. Plekken met een uniek karakter, verweven met de lokale omgeving en de specifieke behoeften op die plek met vastgoed dat hier naadloos op aansluit.’

Dit is een advertorial van CBRE Investment Management EMEA AIFM B.V., (CBRE IM) een vergunninghoudende beheerder van beleggingsinstellingen. CBRE IM staat ingeschreven in het register van de Autoriteit Financiële Markten.

Dit artikel is gesponsord door CBRE IM.