Gezocht: vastgoedtoppers met een groot aanpassingsvermogen

Gezocht: vastgoedtoppers met een groot aanpassingsvermogen

Creativiteit, innovatiekracht én aanpassingsvermogen. Dat zijn de belangrijke eigenschappen voor jonge vastgoedprofessionals, vooral in deze economisch en geopolitiek onzekere tijden. Dat stelt Irene Flotman, voorzitter van NVM Business en Managing Director van CBRE Nederland.

Aanpassingsvermogen is ook keihard nodig, omdat onzekerheid een ware trend is geworden, betoogt zij gedreven. ‘Kijk bijvoorbeeld naar de oorlogen die gaande zijn, of neem alle economische onzekerheden en de hogere financieringslasten of de enorme impact die corona heeft gehad.’

Er gebeurt veel volgens Flotman, vaak uit compleet onverwachte hoek. ‘En dat alles heeft wel z’n weerslag op de vastgoedmarkt. Het betekent dat bedrijven en medewerkers ook razendsnel moeten kunnen reageren en zich aanpassen aan de gewijzigde marktomstandigheden.’

Aanpassingsvermogen bij young professionals

Naast creativiteit en innovatiekracht hecht ze daarom ook aan een ‘enorm aanpassingsvermogen’ bij young professionals. Drie eigenschappen die ze dan ook van groot belang acht voor kandidaten van de Vastgoedmarkt Young Talent Award 2024 powered by NVM Business. Voor het tweede jaar op rij sponsort ’s lands grootste coöperatieve vereniging van vastgoedadviseurs en taxateurs in commercieel vastgoed namelijk deze award. Een bijzondere focus gaat binnen NVM Business uit naar de Young Professionals. De groep treedt als ambassadeur op om jongeren binnen, maar zeker ook buiten het vakgebied voor de commercieel vastgoedsector te enthousiasmeren. In die focus past het exclusieve partnership met Vastgoedmarkt voor de bekende Young Talent Award (YTA), legt de voorzitter uit.

'De jeugd heeft de toekomst'

Flotman hoopt op veel aanmeldingen. ‘De jeugd heeft de toekomst’, zegt ze met een ironisch lachje, omdat ze natuurlijk weet dat dit een cliché is, maar daardoor niet minder waar. Dan serieus: ‘Jonge mensen zijn alleen al uit het oogpunt van diversiteit van generaties heel belangrijk. Zij zijn immers een bron van vernieuwing en innovatiekracht, zijn ook vaak heel data- en technologie gedreven. Ze zijn bijvoorbeeld veel meer met andere social media in de weer zoals filmpjes op TikTok. Dat soort kanalen kunnen bedrijven bijvoorbeeld ook gebruiken om klanten te bereiken.’

Frisse, creatieve blik

Bovendien stellen jonge mensen in hun onbevangenheid nog de ogenschijnlijk ‘simpele’ basisvragen. ‘Dat zorgt voor een frisse creatieve blik in een organisatie,’ stelt Flotman. Waarom gaan de dingen zoals ze gaan binnen een organisatie? Vragen die hun oudere collega’s allang niet meer stellen, omdat ze helemaal vergroeid zijn geraakt met de onderneming of zich er allang bij neergelegd hebben.

Young Talent Award goed voor ontwikkeling

Meedoen met de YTA is volgens haar goed voor de persoonlijke ontwikkeling van de kandidaten en zorgt voor een groter netwerk. ‘We willen natuurlijk allemaal heel slim zijn, verbinding zoeken en mooie producten en diensten leveren, maar voor het opbouwen van een carrière en leiderschap moet je ook gewoon veel mensen kennen. Dus beschikken over een groot netwerk. Meedoen levert vaak positieve reacties op. Toen ik voorzitter werd van NVM Business kreeg ik ook veel felicitaties van mensen die ik niet of nauwelijks kende. ‘In de trant van ‘goh, veel over je gehoord, zullen we een kopje koffie drinken?

Battle for talent

Voedt ze met haar woorden niet onbedoeld de aloude angst dat vastgoedbedrijven in de battle for talent hun kaarten liever tegen de borst houden en hun toptalent niet aanmelden voor de YTA? ‘Daar geloof ik niet in,’ antwoordt ze prompt. ‘Je moet je sowieso nooit door angst laten leiden. Ik probeer zelf altijd mensen te stimuleren om hun hart en ambities te volgen. Verkrampt doen, geen opleidingsmogelijkheden bieden of niet voordragen voor de YTA, keert zich uiteindelijk alleen maar tegen je als werkgever.’

Weinig incasseringsvermogen

Flotmans enthousiaste uiteenzettingen zijn niet uitsluitend een grote lofzang op de jeugd. Desgevraagd noemt ze ook minder sterke kanten. ‘Wat mij weleens opvalt is het ongeduld bij jonge mensen’, spreekt ze bedachtzaam. ‘Zelf ben ik ook een beetje wars van hiërarchie, maar ze willen wel héél snel senior of director worden. Maar als je op dat niveau aan tafel zit bij een klant, moet je toch ook over de nodige kennis en ervaring beschikken.’ Daarnaast zou er soms meer incasseringsvermogen mogen zijn meent zij. ‘Als het teveel wordt, kan er vrij snel heel heftig gereageerd worden’. Het komt volgens haar ook doordat ouders nogal de neiging hebben gekregen om hun kinderen teveel te pamperen, waardoor jongeren onvoldoende relativeringsvermogen meekrijgen.

Tech en data spelen een cruciale rol, en de sector wordt ook qua populatie steeds diverser”

Ondanks de moeilijke omstandigheden in de vastgoedsector – hoofdzakelijk als gevolg van de hogere financieringslasten – wordt de ‘battle for talent’ volgens haar er niet kleiner op in de vastgoedsector. ‘Er is nog steeds groot tekort aan medewerkers. Ik denk dat ons imago als sector op de arbeidsmarkt ook nog wel verbetering behoeft. We zijn geen traditionele sector zoals menigeen denkt. Tech en data spelen een cruciale rol, en de sector wordt ook qua populatie steeds diverser. Dat zullen we nog beter moeten uitdragen.’

Hoogopgeleide toppers

De Vastgoedmarkt Young Talent Award powered by NVM Business richt zich op hoogopgeleide toppers jonger dan 37 jaar, werkzaam in de volle breedte van de commercieel vastgoedmarkt. De kandidaten moeten onder andere leiderschapskwaliteiten en een brede visie hebben op de veranderingen in de vastgoedmarkt, overtuigingskracht tonen, gericht zijn op samenwerking en buiten de gebaande paden durven gaan.

Dit artikel is gesponsord door NVM Business.