'Campussen goed voor werkgelegenheid'

'Campussen goed voor werkgelegenheid'

Campussen en science parks trekken steeds meer bedrijven en zorgden voor 5.700 arbeidsplaatsen in drieënhalf jaar.

Dat concludeert Buck Consultants International (BCI) op basis van onderzoek in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het Netwerk Kennissteden Nederland.

De werkgelegenheid bij bedrijven op de zeventien al langer bestaande campussen en science parks in Nederland is in de periode medio 2014 – begin 2018 gegroeid met 5.700 arbeidsplaatsen (22 procent) tot 47.000. Ter vergelijking: de totale werkgelegenheid in de gemeenten waar die parken liggen groeide in dezelfde periode met 6 procent. De campussen en science parks blijken gewilde vestigingsplaatsen te zijn, want ook het aantal bedrijven groeide in diezelfde tijd: met 30 procent tot ruim 2.200.

Naar aantal arbeidsplaatsen zijn de High Tech Campus Eindhoven, Leiden BioScience Park en Kennispark Twente de grootste. Snelle groeiers zijn de campussen in Groningen en Wageningen. Het grootste aantal bedrijven is gevestigd op Kennispark Twente, TU Delft Science Park en Campus Groningen.

BCI definieert in dit onderzoek campussen als locaties met een concentratie van bedrijven en kennisinstituten, waar gezamenlijke relaties bestaan voor research & development en open innovatie. Een sleutelfactor is de aanwezigheid van een manifeste kennisdrager zoals een universiteit, academisch medisch centrum of een grote r&d-afdeling van bedrijf.

In totaal zijn 82 campussen/campusinitiatieven tegen het licht gehouden en zijn 35 door Buck Consultants International als echte campussen geclassificeerd. Tien kunnen op basis van bewezen magneetkracht worden geclassificeerd als volwassen en zeven zitten in de groeifase. Nog eens twaalf zitten in de opstartfase en er zijn plannen voor zes nieuwe campussen.

Campussen hebben voor bedrijven meerwaarde omdat er een stimulerende innovatie-omgeving is, concludeert BCI. Steeds meer nieuwe bedrijven kiezen voor campussen, ook als ze (nog) geen directe link hebben met bijvoorbeeld de universiteit op een science park.

Om de innovatiekracht en economische meerwaarde nog verder te benutten stelt BCI zeven actiepunten voor:

  • ontwikkeling van vastgoed en researchfaciliteiten voor nieuwe bedrijven;
  • zorg dragen voor afdoende bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto, omdat op de campussen steeds meer mensen werken en studeren en omdat de campussen ook bezoekers trekken;
  • extra aandacht voor het identificeren van mogelijkheden voor business development;
  • meer financierings- en subsidiemogelijkheden creëren voor het realiseren van gedeelde onderzoeksfaciliteiten/ labs/ pilot plants;
  • nationale en regionale actieprogramma’s om meer internationale kenniswerkers naar Nederland te halen en hier te houden;
  • actieve internationale marketing en acquisitie om buitenlandse bedrijven te wijzen op de specifieke kansen die de campussen bieden;
  • meer onderlinge kennisuitwisseling tussen de campussen.
  • BCI stelt voor deze actiepunten uit te werken in een uitvoeringsagenda, op te stellen door alle stakeholders: universiteiten/kenniscentra, campusmanagementorganisaties, gemeenten, provincies en het rijk.
Peter Hanff

Peter Hanff

Senior redacteur

Studeerde in 1994 af aan de Radboud Universiteit op de eisen voor landen om toe te mogen treden tot de eurozone. Volgt het monetair beleid sindsdien met argusogen. Werkte als journalist voor onder meer De Gelderlander en het Hoger Onderwijs Persbureau. Is sinds 2007 redacteur bij Vastgoedmarkt en heeft de portefeuille financieel.