Digitaliseren van parkeerasset maakt werk property manager gemakkelijker

Digitaliseren van parkeerasset maakt werk property manager gemakkelijker

Een tevreden huurder en een tevreden vastgoedeigenaar. Als property manager wil je beide doelen bereiken. Hoe doe je dat? En welke rol kan ParkBee daarbij spelen?

Als property manager heb je dagelijks een mooie uitdaging. Je staat in feite tussen twee vuren: de huurders enerzijds en de vastgoedeigenaar die jou heeft ingehuurd anderzijds. Je wilt ze allebei tevreden stellen. En dat is geen sinecure in een tijd van technologische ontwikkelingen, roep om kostenreductie, eisen aan duurzaamheid, mondige huurders, en ga zo maar door. Primair ligt je taak bij huurderstevredenheid en bij een optimaal gebruik (en dus een optimale waarde) van de asset. Want een tevreden huurder en genoeg inkomsten = een tevreden property manager = een tevreden vastgoedeigenaar.

Het krachtenveld waarin je werkt is al enorm – en enorm interessant – maar daar komen de laatste jaren nog eens nieuwe mobiliteitstrends bij, die effect hebben op huurderswensen. Neem bijvoorbeeld deelmobiliteit. 'Zeker in grote steden zien we dat steeds meer bewoners ervoor kiezen om geen eigen auto te bezitten,' zegt Alexander Bannink, Business Development Manager bij ParkBee. 'Property managers zien die trend vertaald in de wens van huurders om bijvoorbeeld in de garage van hun appartementencomplex deelmobiliteit aangeboden te krijgen.' Nog zo’n duurzaamheidstrend in mobiliteit: elektrisch rijden. 'Bij property managers wordt dan het verzoek neergelegd om te zorgen voor (meer) laadpalen.'

Digitaliseren van parkeerasset maakt werk property manager gemakkelijker

Werken aan een schone en leefbare stad

In dit drukke bestaan van property managers kan ParkBee voor verlichting zorgen. ParkBee’s missie is ruimte teruggeven aan de steden door parkeercapaciteit beter te benutten en daarmee het parkeergemak te vergroten. Dat doen ze door onderbenut parkeerpotentieel – van bijvoorbeeld kantoren, hotels, appartementencomplexen en publieke parkeergarages – digitaal toegankelijk te maken voor bezoekers, met slimme inzet van data en technologie. Voor vastgoedeigenaren razend interessant, omdat ze op deze manier financiële waarde uit het onbenutte deel van hun asset kunnen halen. Immers, meer bezette plekken betekent meer waarde. Stel je hebt parkeerplaatsen die een groot deel van de dag onbenut zijn, dan kun je die via ParkBee beschikbaar maken voor mensen die anders op straat zouden parkeren. Met een API is ParkBee geïntegreerd in de app van onder andere Parkmobile en Yellowbrick. En ook via Google Maps helpt ParkBee mensen om een parkeerplaats te vinden. Op die manier heeft ParkBee toegang tot miljoenen gebruikers. Via deze koppeling zie je snel en gemakkelijk waar parkeerruimte beschikbaar is. Die kun je vervolgens eenvoudig reserveren en desgewenst leidt de navigatiesoftware je naar de precieze locatie. Dit alles is niet alleen van belang voor een schone en leefbare stad – die auto is van de straat af – maar is ook een voordeel voor de eigenaar, die meer omzet uit zijn asset genereert.

Digitaliseren van parkeerasset maakt werk property manager gemakkelijker

Van vaste parkeerplek naar flexibele parkeerasset

Maar waar zit het voordeel voor de property manager? Want de praktijk is weerbarstig. Vaak hebben huurders vaste, gealloceerde parkeerplaatsen. Hoe fijn is het dat je als huurder weet dat parkeerplaats 7 altijd voor jou is bestemd? Sterker nog, vaste parkeerplaatsen kunnen de huurderstevredenheid verhogen en precies daar doe je het als property manager voor. 'Toch zien we die praktijk veranderen,' vertelt Bannink, 'er zijn steeds meer mensen die geen eigen auto bezitten, dus die ook geen vaste parkeerplek nodig hebben. En als je op een laadplek staat, snap je ook wel dat je daar niet kunt blijven staan. Wij adviseren property managers daarom vaak om vanwege die ontwikkelingen het concept van gealloceerd parkeren opzij te zetten. Overigens, als een property manager wil vasthouden aan de vaste plekken voor huurders, kunnen wij met speciale bordjes aangeven waar de ParkBee-plaatsen zich bevinden, al verlaagt dat wel de flexibiliteit.' Wat ook tot wat aarzeling kan leiden bij property managers: huurders kunnen een onprettig gevoel krijgen bij het idee dat vreemden gebruikmaken van hun parkeergarage. En wie zegt dat een huurder na een dagje uit ’s avonds überhaupt nog wel een parkeerplek voor zichzelf aantreft? Bannink kan deze property managers geruststellen. 'Geen enkele gebruiker is een vreemde. Al onze gebruikers hebben een geregistreerd account, dus wij weten exact wie van de garage gebruikmaakt. En inderdaad, een huurder heeft geen gegarandeerde vaste plek meer, maar wél een gegarandeerde vrije parkeerplaats als hij of zij thuiskomt. Die eventuele angst is dus ongegrond.'

Geen gedoe meer

Liever wijst Bannink op de vele voordelen voor de property manager die ParkBee-oplossingen bieden. Uiteraard is daar het voordeel van de tevreden vastgoedeigenaar, die jaarlijks meer omzet uit zijn asset haalt. Bannink: 'Ook kan een deel van de extra inkomsten die worden gegenereerd, worden aangewend voor de huurders. Bijvoorbeeld om iets in een complex aan te passen, zoals betere wifi of betere verlichting. Dit leidt weer tot een hogere huurderstevredenheid.' Daarnaast kan ParkBee huurders tegemoetkomen door additionele services te bieden, zoals laadpalen, deelmobiliteit en PostNL-lockers. Maar vooral helpt ParkBee property managers door ze heel veel gedoe uit handen te nemen. 'Het digitaliseren van de parkeerasset levert property managers niet alleen financieel iets op, maar ook tijdswinst. Bij ons gaat alles digitaal, wij zorgen ervoor dat parkeerders met alleen hun mobiele telefoon precies komen waar ze moeten komen. Voor een property manager geen gedoe met tags, pasjes, intercomsystemen en storingen, dat regelen wij allemaal.'

Dit artikel is gesponsord door ParkBee