Compass Group bindt zich aan eerste Europese cityport CLIC

Compass Group bindt zich aan eerste Europese cityport CLIC
Projectleider Robert Kreeft (links) en Marcel Westerbeke, Segment Lead Business Multitenant bij Compass Group.

Compass Group, de grootste food- en facilitydienstverlener ter wereld, denkt mee met de nieuw te bouwen stadslogistieke campus CLIC, die wordt ontwikkeld door Intospace. "Een project van dit formaat maakt positieve impact op de omgeving", zegt Marcel Westerbeke van Compass. "Het is essentieel dat ook de foodservice en facilitaire diensten hierop aansluiten."

Vanaf september verrijst aan de A9 de eerste logistieke stadshub in campussetting ter wereld: de City Logistics Innovation Campus (CLIC). Het is een innovatief project van logistiek vastgoedontwikkelaar Intospace, dat gaat leiden tot de eerste emissieloze slimme stadslogistiek. Doelstelling is dat bedrijven op de campus gaan samenwerken om dat te verwezenlijken.

Wij gaan een campus ontwikkelen waar kennis, kunde en ervaring gedeeld wordt”

Maar achter CLIC schuilt nog veel meer, zegt projectleider Robert Kreeft: “Wij gaan een campus ontwikkelen waar kennis, kunde en ervaring gedeeld wordt. Iedereen die een deel van de stadslogistieke keten voor zijn rekening neemt, moet daar een plek kunnen vinden. Transporteurs liggen voor de hand, maar ook verpakkingsbedrijven, energie, planning, automotive, alles wat met die logistieke keten te maken heeft."

Marcel Westerbeke en Robert Kreeft.
Marcel Westerbeke en Robert Kreeft.

Seaport, airport, cityport

CLIC ligt aan de A9, in het hart van de metropoolregio Amsterdam. “We ontwikkelen een campus van 132.000 m2 met logistieke hubs, kantoorruimtes, horeca, een congresgebouw, een Shortstay hotel van 250 kamers en sportgelegenheden.”

Kreeft ziet de parallel seaport-airport-cityport voor zich: “Ook bij havens en vliegvelden komen veel stromen samen. Zo zul je in stedelijke gebieden cityports gaan zien die helemaal zijn ingericht op het afhandelen van die stromen. Wij gaan dat faciliteren met een platform en vervolgens bedrijven een plek geven en in contact met elkaar gaan brengen, zodat de stadslogistiek een significante stap vooruit kan zetten. CLIC kan shared services gaan bieden, zoals bijvoorbeeld een elektrische voertuigen voor gecombineerd vervoer of voor gezamenlijke opslag. CLIC is de kraamkamer voor de cityports die in stedelijke gebieden een belangrijke rol zullen gaan spelen.”

Er gaan zo’n 1.500 laadplekken komen en circa 50.000 kilometer elektrisch vervoer per dag”

Elektrificatie, data en mens centraal

Voor Kreeft is elektrificatie een belangrijke pijler onder het concept. “Er gaan zo’n 1.500 laadplekken komen en circa 50.000 kilometer elektrisch vervoer per dag. Essent gaat als energy partner van CLIC het geïntegreerde energiesysteem ontwikkelen en exploiteren vanuit een ESCo (Energy Service Company). Dit bestaat uit een innovatieve combinatie van zonnepanelen, laadinfrastructuur, warmte- en koudeopslag en batterijen.

Deze onderdelen worden slim aangestuurd door een digitale laag om ervoor te zorgen dat de energie-efficiëntie wordt geoptimaliseerd en binnen de gestelde limiet blijft van netbeheerder Liander. Dit betekent leveringszekerheid voor onze klanten tegen marktconforme of betere tarieven.”

Data

Daarnaast is data een van de pijlers, zegt Kreeft. “De heilige graal van de stadslogistiek is de planning van de bezorging afstemmen op de planning van de voertuigen en de energie. Als dat lukt, kun je stromen samenvoegen en tijdvakken optimaliseren. Dan kan zogezegd een 52-inch televisie mee met gasmeters die moeten worden vervangen. We kunnen dan gaan organiseren vanuit de ontvanger in plaats van de verzender.”

Render te realiseren CLIC-campus.
Render te realiseren CLIC-campus.

Mens centraal

Ten derde moet de mens centraal staan bij CLIC. “We gaan ervoor zorgen dat mensen er zo prettig mogelijk kunnen verblijven, zodat het voor bedrijven een onderscheidende factor wordt. Wij merken nu al dat ondernemingen dit als een USP zien.”

Het snijvlak van foodservice en stadslogistiek

Een van die ondernemingen is food- en hospitalityspecialist Compass Group. Marcel Westerbeke, Segment Lead Business & Multitenant, legt aan de hand van een voorbeeld uit waarom Compass gelooft in CLIC: “Normaal gesproken laten wij leveranciers in Amsterdam goederen leveren aan relaties. Zo’n vrachtwagen doorkruist de stad en eindigt met een klein doosje in Amsterdam-Noord. Met CLIC kan dat veel efficiënter én effectiever, door ook producten van de concurrent mee te laten leveren. Dan hoeft een elektrische vrachtwagen niet de hele stad door, maar kan hij bijvoorbeeld direct naar Amsterdam-West. Effectief sturen op de goederenstroom dus. Dat kan betekenen dat goederen worden vervoerd in een wagen die niet van jou is, samen met producten van anderen, volgens een vaste dienstregeling. Dan is de CO2-uitstoot nul – dat moet ook vanaf eind volgend jaar – en de verspilling is minimaal. Minder bewegingen, minder file, minder lawaai.”

Minder bewegingen, minder file, minder lawaai”

Transitie naar duurzame stadslogistiek

Compass wil vooroplopen in de transitie naar duurzame stadslogistiek, zegt Westerbeke. “Wij zijn een beursgenoteerde internationale food- en serviceorganisatie en onze ambitie is duurzaam ondernemen. Niet alleen door CO2-uitstoot tegen te gaan, maar ook door verstandig om te gaan met verspilling van voedsel. We kopen duurzaam in, met duurzame producten. Alle vis die wij inkopen, is bijvoorbeeld duurzaam. En doordat wij groot inkopen, hebben onze keuzes ook echt impact.”

Centrale productie

Op CLIC ziet Compass Group de mogelijkheden voor een centrale productiefaciliteit. “Op het terrein is 5000 m2 ruimte voor een centrale keuken. Die dagelijks ruim honderd relaties in de regio kan gaan bevoorraden met vers bereide producten. De keuken kan ook koken voor onze eventcateraar famous flavours. Nu hebben we nog aparte keukens door het hele land. CLIC biedt opties om ’s ochtends de producten voor te bereiden en klaar te maken, ’s middags wordt de keuken voor de eventcatering gebruikt. Een veel  efficiëntere manier om gebruik te maken van de ruimte.

Ook voor het inkoopproces  en circulair werken zijn er voordelen: wat overblijft bij de bereiding van het ene gerecht kan hergebruikt worden in andere gerechten. Daarnaast is er flexibiliteit hoe om te gaan met de opslagfaciliteiten: we hebben niet elke dag dezelfde hoeveelheid ruimte nodig. Kortom: CLIC biedt voor food en facility diensten heel veel voordelen. Als we slimmer gaan werken, zijn we veel flexibeler. We kunnen bijvoorbeeld korter van tevoren ingrediënten bestellen.

Partnerschap voor de lange termijn

Wat Westerbeke ook aanspreekt, is dat de campus gasloos is en BREEAM- en WELL-gecertificeerd. “Die combinatie heb ik nog niet eerder gezien op een heel bedrijventerrein.”

Compass en Intospace bespreken behalve de centrale catering ook alle facilitaire soft services die geleverd moeten worden op de campus. “Ook de exploitatie van het congrescentrum van 1.500 m2 en  het hotel worden hierin meegenomen. Het doel is om iedereen door één partij te laten ontzorgen en dat er korte communicatielijnen zijn. We zijn we vooral partner in het hospitality-concept en de hospitality-beleving.”

Alle facilitaire aspecten betrokken

Compass is als betrokken partner al ruim een jaar in gesprek met CLIC-ontwikkelaar Intospace en met de architect. “Daardoor worden alle facilitaire aspecten betrokken in het ontwerp. Denk aan het slim inrichten van ruimte, of effectief met materialen omgaan. Een architect bedenkt iets moois, maar in samenwerking met ons leidt dat tot een mooi ontwerp dat ook nog eens duurzaam en makkelijk te onderhouden is, met een lagere onkosten. Het is echt partnerschap: samen optrekken om iets voor de lange termijn te verwezenlijken.”

Dit artikel is gesponsord door Compass Group