'Een miljoenenportfolio runnen in een spreadsheet kan niet meer'

'Een miljoenenportfolio runnen in een spreadsheet kan niet meer'
Jan-Willem Jeucken, regional director bij Yardi (links) en gespreksleider Ronald Bruins (rechts).

Een pand is meer dan een stapel stenen. Het is een entiteit die data genereert. 'En daar kun je dus meer mee dan alleen in een spreadsheet bijhouden hoe rendabel de operatie is', zegt Jan-Willem Jeucken, Regional Manager bij Yardi, op het Vastgoedmarktplein tijdens de Provada. Hij verbaast zich. 'Dat vastgoedpartijen met miljoenenportfolio's nog weinig met data doen, is onbegrijpelijk.'

Die data zijn volgens Jeucken van belang voor de dagelijkse operatie van facilitair management of property management, maar ook voor beslissingen die asset managers op een hoger niveau nemen. Jeucken: ‘Gaan we een pand verduurzamen of gaan we over tot verkoop? Verderop willen eigenaren en investeerders beter geïnformeerd worden over zaken als de bezettingsgraad, hun return on investment, het energieverbruik of de carbon footprint.’

Kijk hier de sessie van Yardi op het Vastgoedmarktplein op de Provada terug

Te weinig samengewerkt

Jeucken schat in dat zeventig procent van al het vastgoed op de wereld grotendeels wordt gemanaged met vele spreadsheets en lijstjes. ‘Of in ieder geval met data opgeslagen in silo’s. Er wordt daarmee te weinig samengewerkt tussen de verschillende afdelingen intern of met externen zoals beheerders of fund adminstrators. Iedereen heeft zijn of haar eigen systeem en hun eigen versie van de waarheid. Dit gaat misschien nog als je een paar panden hebt, maar het wordt al snel lastiger als je een groter portfolio hebt met honderden of duizenden huurders. Of als je ook over landgrenzen gaat waar zaken net weer even iets anders gaan. Bijvoorbeeld in Frankrijk waar het verplicht is om in een vaststaand format te rapporteren over energieverbruik. Mis je een deadline, dan krijg je direct een boete van zesduizend euro.’  

Nieuwe technologieën inzetten

Als data zijn opgeslagen in spreadsheets of in silo’s, is het onmogelijk om nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie in te zetten, constateert Jeucken. ‘Dat gaat alleen als data goed gestructureerd zijn en ook onderling vergelijkbaar zijn. Dus voor we het over de juiste technologie hebben, moet de branche ook meer gaan nadenken over standaardisatie van terminologie en definities. Denk hierbij aan iets simpels als het berekenen van oppervlaktes of kengetallen als een WALE of NAV. Dit is dus zeker geen IT-issue, maar een branchebrede discussie die eigenaren en gebruikers samen met technologieleveranciers zoals Yardi moeten oppakken.’

Data komen samen op platform

Samenwerken, met gestandaardiseerde data, kan alleen met een platform waar informatie samenkomt. Net zoals Gorillas, Amazon, Instagram, Uber, Just East en TikTok ook platformen zijn. ‘Ook daarop werken we in wezen samen. Bij Gorillas werk ik samen met de supermarkt omdat dat digitaal gemak voor mij oplevert. Waarom zou ik nog op zaterdagochtend in alle drukte boodschappen gaan doen? Amazon begon als boekverkoper, maar gebruikte de data van A tot Z, vandaar de naam Amazon, om klantprofielen op te bouwen. Om zo meerdere producten te verkopen. Instagram, Youtube en TikTok zijn platformen waar miljoenen gebruikers dagelijks actief op zijn en ze zijn miljarden waard. De technologie is relatief eenvoudig. Je uploadt je content en laat deze in een tijdlijn zien aan de kijker. Zo heeft tien procent technologie negentig procent van de creativiteit getriggerd.’

Digitale customer journey

En dat kan ook in vastgoed, beaamde Jeucken die met een aantal voorbeelden kwam. ‘Bij studentenhuisvesting heb je dit al. Daar maken ze het voor een buitenlandse student mogelijk om op afstand een bezichtiging te doen, in een 3D-omgeving. Vervolgens handelen ze het hele proces van lead tot lease digitaal af. Als je vervolgens de data vastlegt in zo’n proces, maar bijvoorbeeld ook over wat gebruikers doen in jouw pand, kun je daar conclusies aan verbinden om je product beter te fine tunen. Denk aan faciliteiten die je kunt aanbieden omdat gebruikers van je pand die graag afnemen. Greystar, een klant van ons, is ook zo’n voorbeeld van een partij die de hele customer journey heeft gedigitaliseerd. Ik zou meer vastgoedpartijen die visie gunnen over hoe de technologie voor je kan werken. Niet alleen om processen efficiënter te maken, maar ook om nieuwe omzetstromen aan te boren. Met een klein beetje technologie, kun je, net als de platformen die ik eerder noemde, heel veel creativiteit unlocken.’

Inzicht geven in keuzes

Tot slot legde Jeucken een aantal vragen voor aan het publiek. Eén daarvan: Waar liggen de grootste kansen voor de vastgoedmarkt om te digitaliseren? De antwoorden vanuit de zaal: Inzicht geven bij keuzes. CO2. Klanten digitaal bedienen. Smart buildings. Duurzaamheid. Digitale toegankelijkheid. En: data gebruiken. Voor het beste antwoord lag er een cadeau in de vorm van een boek klaar. Die ging naar twee collega’s van Dura Vermeer die aangaven dat er tijdens tenders veel te winnen is als je vooraf kunt zien hoeveel CO2 er aan het gebruik van bepaalde materialen vast zit. ‘Dan zou je een gebouw dus vooraf kunnen modelleren naar de duurzame wens van de klant.’ Jeucken vond dat een goede uitwerking van de platformgedachte. ‘Dat is precies waar samenwerken over gaat.’         

Dit artikel is gesponsord door Yardi

Bezoek ook het partnerdossier op Vastgoedmarkt.nl