nieuws

Mapic 2019: retailer kan ook zonder kaartje

Transacties

Mapic 2019: retailer kan ook zonder kaartje

Tijdens Mapic 2019 van 13 tot 15 november in Cannes lagen de beste kansen voor contact met retailers buiten de beursgebouwen.

De organisatie van vastgoed- en retailbeurs Mapic heeft in Cannes een lange arm. Zoveel wordt tijdens de editie 2019 weer duidelijk wanneer drie retailers een vastgoedbelegger willen zien in een hotel. Die accommodatie is geen onderdeel van de beurslocatie, het Palais des Festivals. Toch wordt de retailers de toegang geweigerd. Reden: ze hebben geen toegangskaarten voor de beurs.

Daar valt in dit geval wel een mouw aan te passen. De belegger krijgt de drie beoogde aanwezigen alsnog het hotel in door ter plaatse drie toegangsbewijzen af te tikken. Na betaling van enkele duizenden euro’s kan de ontmoeting alsnog plaatsvinden.

Voor relatieonderhoud, bijblijven in je vak en misschien wel een deal sluiten moet je wat over hebben, vindt de beursorganisatie. Dat geldt vooral voor de vastgoedprofessionals. Die zijn voor toegang tot de beursvloer aangewezen op een entreebewijs van 1.560 euro. De retailers die ze graag voor hun projecten vastleggen mogen voor 895 euro naar binnen.

Op de boulevard en het strand verzamelen zich al langer de professionals uit de vastgoedwereld en retailers die de hoge toegangsprijzen niet willen betalen. Dat de organisatie van Mapic optreedt tegen mensen die tijdens het evenement wel naar Cannes komen maar geen toegangsbewijs kopen, illustreert hoe groot het parallelle programma is geworden.

Afspreken op strand

‘Mapic is duur geworden. Er zijn ook mensen die afspreken op het strand of helemaal niet meer naar Cannes gaan’, zegt Patrick van Dooyeweert, chief investment & development officer van winkelontwikkelaar, -belegger en assetmanager Multi Corporation. Van Dooyeweert ziet vooral retailers wegblijven van de beursvloer. ‘Het is wel eens drukker geweest.’ Ook Nederlanders ziet hij minder. ‘Vroeger stonden de leden van de Nederlandse vastgoedgemeenschap in de rij voor Caffe Roma en Martinez Bar. Nu liepen daar een paar vastgoedmensen rond’, zegt Van Dooyeweert.

‘Grotere partijen sturen kleinere delegaties naar de Mapic en sommige komen helemaal niet. Retailers werken in een bedrijfstak met lage marges. En ze kunnen het zich veroorloven niet naar de Mapic te komen. Het zijn de retailers die het in deze winkelvastgoedmarkt voor het zeggen hebben, de vastgoedpartijen komen wel naar hen toe. Je merkt het aan de deals’, aldus Van Dooyeweert.

Rustiger

‘Ik heb de indruk dat het op de beursvloer wat rustiger is dan in andere jaren’, bevestigt Bart van Twillert, country manager Netherlands van Unibail-Rodamco-Westfield. Van Twillert houdt een slag om de arm. De stand van de vastgoedreus is een strandpaviljoen op enkele honderden meters van de beursgebouwen. Ook Otto Ambagtsheer van Via Outlets bevestigt: ‘Ik hoor dat er minder mensen en merken aanwezig zijn.’ Maar hij nuanceert: ‘Het zijn er nog steeds veel.’

‘Ik merk dat het faillissement van Coolcat en het komende vertrek van Hudson’s Bay impact hebben op de stemming. Begrijpelijk, Coolcat laat veel grote winkels achter en die heb je niet zo gauw allemaal opnieuw verhuurd’, aldus Ambagtsheer. Volgens Van Twillert verandert het speelveld. ‘De retailmarkt wordt meer gedifferentieerd, met duidelijke winnaars en verliezers. Verliezers verlaten het veld, winnaars blijven over. Dat is positief voor de toekomst.’

‘Een shake-out als reden waarom mensen wegblijven van de Mapic?’, reageert Van Dooyeweert. ‘Dan zouden andere partijen hun plaatsen moeten innemen. En die zie ik hier niet.’ De werkelijke oorzaak is volgens hem de concurrentie van vastgoedbeurs Expo Real in München.

Etienne van Unen vraagt zich af of de Mapic de veranderingen in het retaillandschap voldoende kan bijbenen. Hij is co head Emea Retail bij vastgoedadviseur Colliers International. ‘Ik zie te weinig food & beverage. Samen met leisure wordt het een steeds belangrijk onderdeel van het retaillandschap. In Amsterdam bestaat 30 procent uit food & beverage. In Londen is het zelfs 50 procent. Dat laatste is natuurlijk teveel. Maar het maakt duidelijk hoe belangrijk food & beverage is geworden. Dat zie ik niet terug op de Mapic.’

Voldaan

Toch biedt Mapic nog steeds kansen voor vastgoedprofessionals. Na afloop kijken leden van de Nederlandse delegaties tevreden naar hun oogsten. Het team van Van Twillert heeft meer dan zeventig afspraken en krijgt naar eigen zeggen een goede respons van retailers op het project Westfield Mall of the Netherlands.

Topman Otto Ambagtsheer van Via Outlets: ‘Zelf zat ik twee dagen lang ramvol met afspraken met retailers, inderdaad veelal op het terras. De outletstore wordt het kanaal dat niet mag ontbreken in een omnichannelstrategie: online, reguliere fysieke winkel en outletstore. Daarom hebben we nu ook gesprekken met premium-merken die er vijf jaar geleden niet over zouden hebben gedacht zich in een outletcentrum te vestigen.’

Voldoening is er ook bij Van Dooyeweert van Multi. ‘We hebben 150 meetings gehad met retailers op onze stand.’ Buiten het beursgebouw zag Multi nog meer leden van de doelgroep. Alleen al op de lunch in restaurant l’Ondine kwamen meer dan 200 retailers af. ‘En dat ondanks de voorspelling van zeer slecht weer. We kunnen tevreden terugkijken op Mapic 2019.’

Reageer op dit artikel