nieuws

Jumbo zint op forse groei in Randstad

Transacties

Jumbo zint op forse groei in Randstad
Jumbo Foodmarkt

De rol van food & beverage wordt steeds belangrijker in het Nederlandse winkellandschap. Veranderende consumentenbestedingen – drukke mensen willen vooral veel gemak – vinden hun weerslag in sterke groei van McDonald’s en de komst van Jumbo City, de nieuwe binnenstadformule van Jumbo Supermarkten.

Jumbo Supermarkten wil de komende tijd met name in de Randstad groeien, verklaarde Jumbo-acquisiteur en -ontwikkelaar Niels Ophof op 13 maart tijdens de tweede Vastgoedmarkt Ontbijtsessie op het hoofdkantoor van JLL Nederland aan de Amsterdam Zuidas. Nu zijn er 587 winkels met een omzet van meer dan 7 miljard euro. Dat moeten er over enige jaren 650 zijn, de onlangs aangekondigde overname van Emté-supermarkten niet meegerekend. Jumbo streeft daarbij naar een marktaandeel van 25 procent en een omzet van 10 miljard euro.  De volgend jaar te openen nieuwe winkels in België evenmin meegerekend. Daarover geeft hij geen cijfers. De acquisitie aldaar gaat overigens wel erg hard, aldus Ophof.

Naast de bouw van reguliere supermarkten (gemiddelde oppervlakte van 1.250 tot 2.000 m2), werkt Jumbo aan de uitrol van een nieuwe formule voor grootstedelijk gebied. ‘We zijn nog niet voldoende vertegenwoordigd in de Randstad, maar grote winkelpanden zijn daar onvoldoende voorhanden. Daarom hebben mijn collega’s een nieuwe formule bedacht. In de Jumbo City integreren wij de mooie elementen van front-cooking van La Place met een relevant assortiment voor de wijk. Mensen hebben weinig tijd. Daarom ligt de nadruk op gemak. Ook zoeken we aansluiting bij de toenemende vraag naar gezond, vers en gevarieerd.  Bovendien kijken we goed naar het type klant en de wensen in de wijk. Is er vraag naar een meer traditionele buurtsuper? Of is er een markt voor versbereide maaltijden? Voor elk gebied proberen we de beste oplossing te creëren.’

Het realiseren van de gewenste expansie verloopt niet makkelijk, maar Ophof verwacht in de vier grote steden de komende tijd circa tien Jumbo City-winkels met een oppervlakte van 500 tot 800 m2 te kunnen openen. Dit voorjaar wordt in Amsterdam de eerste geopend. Ook is een winkel voorzien in Nijmegen. ‘Vorig jaar al hebben we in Groningen onze eerste Foodmarkt City by Jumbo geopend. Door de inbreng van La Place werd die winkel meer gezien als een restaurant, dan als een buurtsupermarkt. Ook was er onvoldoende associatie met het merk Jumbo. De winkel is daarom onlangs weer verbouwd en de naam is gewijzigd in Jumbo City.’

Grote winkels

Daarnaast heeft Jumbo belangstelling voor de ontwikkeling van echt grote winkels van 3.000 tot misschien wel 5.000 m2. Er gaan op korte termijn drie nieuwe Jumbo Foodmarkten open. Als eerste in Utrecht. Winkelcentrum Leidsche Rijn Centrum krijgt een Foodmarkt extra-size met een oppervlakte van meer dan 6.000 m2. ‘Dat wordt een totaal andere winkel dan de Foodmarkten die we nu hebben in Amsterdam-Noord, Veghel en Breda. De nadruk ligt op beleving. Er wordt veel vers gekookt en het assortiment is enorm; mensen kunnen er alles vinden wat ze zoeken.’

Volgens JLL-research consultant Michiel Boonen is het toenemende belang van food & beverage en de groeiende interesse voor beleving onderdeel van een wereldwijde trend. ‘Nederland heeft lange tijd achter gelopen bij de rest van Europa. Het totale F&B-aandeel in de consumentenbestedingen was lange tijd relatief laag, maar er is sprake van groei naar boven het Europese gemiddelde. Mensen eten meer buiten de deur. Of bestellen via bedrijven als Foodora en Deliveroo meer producten.’ De sterkste groei is er volgens hem wel uit. Al verwacht hij wel dat de absolute bestedingen de komende jaren nog iets toenemen. Ook zal het totale F&B-percentage in de consumentenbestedingen nog iets groeien.

Meer gemak

Boonen legt een relatie met de trek naar stedelijke gebieden. ‘Sommige onderzoeksbureaus voorzien dat uiteindelijk bijna iedereen in urbaan gebied zal wonen. Huizen worden kleiner. Er is minder ruimte voor een keuken. Zeker voor jongere generaties geldt dat zij vervolgens meer buitenshuis verblijven. Zij eten buiten de deur of willen in ieder geval bij hun aankopen meer gemak ondervinden.’

De aanwezigheid van horecavoorzieningen is, zo zegt Boonen, van toegevoegde warde voor een winkelgebied. ‘Veertig procent van de consumenten laat zich bij de keuze voor het ‘zaterdag-winkelen’ leiden door de aanwezigheid van aantrekkelijke horeca. Het gebruik van horecavoorzieningen verlengt de verblijfsduur met 35 minuten. Die tijd gebruiken mensen niet alleen om koffie te drinken. Er wordt voor meer gewinkeld. Goede horeca is op die manier verantwoordelijk voor 12 procent extra omzet.’

Wel ondergaat volgens Boonen het aanbod van food-retailers verandering. ‘Er komt meer focus. Sommige food-retailers richten zich alleen op vers en gezond. Of ze kiezen voor één bepaald product. Lokaal geproduceerde producten worden belangrijker en de verspilling van voedsel gaat omlaag.’

Nieuwe producten

McDonald’s wil de komende jaren verder blijven groeien met bestaande én nieuwe vestigingen in Nederland, zo verklaarde real estate-manager Pim Voogt. McDonald’s is sinds 1971 als eerste restaurant in Europa actief. De huidige 245 Nederlandse restaurants, inclusief de ruim vijftig inpandige McCafés ontvangen wekelijk meer dan drie miljoen bezoekers. ‘Ruimere openingstijden in de ochtend en late avond versterken de aanloop. De McDonald’s restaurants met McDrive zijn al ruim een jaar om zeven uur ’s ochtends open voor ontbijt. Een groot succes. Afgelopen jaar groeide de ontbijtomzet met 23 procent’, aldus Voogt.

Het gaat goed met de familierestaurantketen. De jaaromzet groeide vorig jaar met bijna 11 procent naar ruim 811 miljoen euro. McDonald’s beschikt onder meer over 86 zogeheten ‘in-stores’. ‘Voor deze vestigingen in binnensteden is de afgelopen tijd gekeken hoe de veranderende bewegingen van de winkelende consument in binnensteden van invloed zijn op de locatie van onze restaurants. Als de loop in een gebied eruit is, dan overwegen we herlocatie.’

Investeren in innovatie

Er wordt door McDonald’s veel geïnvesteerd in vernieuwing van bestaande en nieuwe restaurants.  ‘Vorig jaar hebben we samen met de franchisenemers 28 miljoen euro geïnvesteerd in vernieuwing en nieuwe services. Dit betekent dat nu vrijwel alle restaurants beschikken over het nieuwe keukensysteem, waarbij we verse bereiding van onze producten aanbieden. Bij nieuwe restaurants of relocaties, is samenwerking met gemeenten en projectontwikkelaars onontbeerlijk. Het is belangrijk dat we hen meenemen in de ontwikkelingen en vernieuwingen. Soms geven we hen letterlijk een kijkje in de keuken. We ervaren wel eens dat onbekend onbemind maakt. Een voorbeeld van een geslaagde herbouw die daarna wereldwijde faam heeft gekregen is het restaurant aan de Coolsingel 44 in Rotterdam. Die heeft een aantal jaar geleden echt een gedaantewisseling ondergaan. Nu kijkt de burgermeester uit op een state of the art restaurant, dat volgens sommigen een van de mooiste McDonald’s restaurant in de wereld is.

Bij keuze voor nieuwe locaties, merken we dat we ook steeds aantrekkelijker worden als restaurant op locaties van benzinestations Daarnaast kijken we bij nieuwe vestigingen naar de samenstelling van onze bezoekers. Met ruim 3 miljoen gasten per week, bezoekt iedereen onze restaurants wel eens. Bij de locatie én het interieur kijken we echter ook naar de couleur lokaal. Wat past het beste bij het publiek.  ‘We hebben veel moeite gedaan voor een vestiging aan de Haagse Turfmarkt. De verbinding tussen station en stad in een studentenomgeving. Dat vraagt om een passende locatie, met passend aanbod, zoals ook een McCafé en interieur waarmee je het verschil maakt bij de jongeren. Trends zien, luisteren naar gasten en meebewegen maakt het verschil. Zo’n soort vestiging  met die faciliteiten afgestemd op de bezoekers en omgeving zouden we, gezien de marktveranderingen, ook wel willen openen in Amsterdam aan de Zuidas.’

<kader>Pim Voogt

Pim Voogt is sinds 2014 manager Real Estate bij McDonald’s Nederland. Hij is verantwoordelijk voor bestaande en nieuwe winkelontwikkeling. In zijn werk ligt de nadruk op vastgoedstrategie, vastgoedontwikkeling en vermogensbeheer. Daarvoor was hij verantwoordelijk voor de vastgoedportefeuille van bierbrouwerij Grolsch.

<kader>Niels Ophof

Niels Ophof werkt sinds zeven jaar als acquisiteur en ontwikkelaar bij supermarktketen Jumbo in Veghel. Hij is in de Randstad nauw betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe winkelconcepten: van de opening later dit voorjaar van een zeer omvangrijke Jumbo Foodmarkt in winkelcentrum Utrecht Leidsche Rijn tot de ontwikkeling van nieuwe kleine gemakswinkels in binnensteden onder de naam Jumbo City.

auteur: Bert Pots is freelance-vastgoedjournalist

Dit artikel verschijnt in de Vastgoedmarkt-editie van maart 2018

 

Reageer op dit artikel