nieuws

VEH repareert ‘verouderde’ voorwaarden NVM en VBO

Transacties

Consumenten moeten hun NVM- of VBO-makelaars ‘reparatieformulieren’ laten ondertekenen. Dat adviseren Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond.

VEH repareert ‘verouderde’ voorwaarden NVM en VBO
Vereniging Eigen Huis en Consumentenbond raden consumenten met een NVM- of VBO-makelaar aan, hem of haar een 'reparatieformulier' te laten ondertekenen.

Hiermee worden de verouderde algemene voorwaarden van NVM en VBO op de belangrijkste punten gerepareerd. De twee makelaarsorganisaties willen vooralsnog niet aan modernisering van hun voorwaarden, stellen de consumentenorganisaties in een persbericht.

Per 1 juni hebben Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond nieuwe algemene voorwaarden afgesloten met VastgoedPro. Hierin is ‘volstrekt helder geregeld’ wat de makelaar precies gaat doen om tot de verkoop of aankoop van een woning te komen en welke vergoeding de makelaar hiervoor krijgt.

Bij de nieuwe algemene voorwaarden hoort een modelopdracht. Een bijgevoegde prijslijst vergemakkelijkt de vergelijking van offertes van makelaars. Ook wordt rekening gehouden met bijzondere situaties als een echtscheiding of het overlijden van de opdrachtgever(s).

Over de nieuwe voorwaarden hebben de consumentenorganisaties lang en intensief overlegd, ook met NVM en VBO. Uiteindelijke haakten die twee makelaasorganisaties af. De onderhandelingspartijen gaan nog in overleg in een commissie van de SER. Dan wordt bekeken of ook de NVM en de VBO tot nieuwe algemene voorwaarden willen komen.

Reageer op dit artikel