nieuws

Den Haag vreest voor niet doorgaan aansluiting op HSL

regios

Gisteren is het officiële startsein gegeven voor het project Den Haag Nieuw Centraal.

Met dit project krijgt Den Haag een nieuwe entree, zichtbaar vanuit de Utrechtsebaan, de binnenstad en de Koekamp. Den Haag is het eerste zogenaamde Nieuwe Sleutelproject in Nederland dat begint met de vernieuwing van het stationsgebied. In zijn toespraak sprak wethouder B. Bruins van Verkeer, Binnenstad en Monumenten zijn vrees uit dat in de nieuwe stationshal geen HSL-treinen richting Rotterdam en Brussel zullen vertrekken. Bruins: ‘In het midden van de jaren negentig is afgesproken dat er vanuit Den Haag vier keer per dag een trein met aansluiting op de HSL-lijn zou vertrekken. Dat aantal van vier is al weinig en ik ben zelfs bang dat het helemaal niets wordt. Dat terwijl de HSL-aansluiting zo nodig is voor Den Haag, waar immers tal van internationale juridische organisaties zijn gevestigd, wat veel internationaal reizigersverkeer oplevert.’ Naast een vernieuwde openbaar vervoerterminal komen er in het stationsgebied 30.000 m2 winkels en voorzieningen, 130.000 m2 kantoorruimte, 59.000 m2 woningen, 2000 parkeerplaatsen en een ondergrondse fietsenstalling bij. De voorbereidende werkzaamheden voor aanpassing van het tramplatform in de stationshal zijn al enkele maanden bezig. Vervolgens wordt de hal van het station vernieuwd. In 2008 is dat naar verwachting klaar. RandstadRail en ProRail ontwikkelen de stationshal, in samenwerking met NS, HTM en Stadsgewest Haaglanden. Momenteel ‘verwerkt’ Den Haag Centraal dagelijks zo’n 190.000 reizigers. In 2020 is dit aantal opgelopen tot naar schatting 350.000.    

Reageer op dit artikel