Zalmhaven: 'Na 15 jaar is laatste hobbel genomen'

Zalmhaven: 'Na 15 jaar is laatste hobbel genomen'
Zalmhaven, Rotterdam

Na vijftien jaar is het er dan toch nog van gekomen: projectontwikkelaar AM en investment manager Amvest zijn donderdag 25 oktober 2018 de bouw van de woontoren De Zalmhaven in het Rotterdamse Scheepvaartkwartier gestart.

De 215 meter hoge woontoren in het project spreekt tot de verbeelding, als hoogste bouwwerk van de Benelux. Nog terwijl de genodigden het glas hieven, werd de bouwstart gemeld door het NOS Journaal. Ook het Jeugdjournaal besteedde aandacht aan het opvallende bouwproject.

Directeur Roel Vollebregt van BAM Bouw en Vastgoed - moedermaatschappij van AM - vertelde de genodigden over het project als over een kind, dat na vijftien jaar eindelijk het levenslicht ziet. 'In die periode waren er tegenslagen - de crisis kwam er tussendoor en ontwikkelpartner LSI haakte af - maar de partners AM en Amvest hebben elkaar niet losgelaten.'

Het aandeel van de belegger in het project heeft in die periode met het economisch tij gefluctueerd. Bij de huidige gunstige markt voor koopwoningen heeft Amvest uiteindelijk 200 woningen in de toren afgenomen voor de portefeuille van één van zijn klanten.

Drie torens

Het project bestaat uit drie torens met in totaal 485 woningen, commerciële voorzieningen en parkeervoorzieningen. De Zalmhaven omvat de toren van 215 meter, geflankeerd door twee gebouwen van zeventig meter hoog. In de hoge toren komen 256 appartementen. In de lagere torens, die deels aan het nieuw aan te leggen openbare park aan de Gedempte Zalmhaven liggen, worden 196 koop- en huurappartementen en 33 eengezinswoningen gerealiseerd. Ook krijgt het project een grote gedeelde daktuin voor bewoners, een parkeergarage en mogelijk een restaurant met uitzicht over Rotterdam. De verkoop van de eerste koopwoningen start eind november.

Uitgangspunt van de ontwerpen is dat de onderste verdiepingen van de gebouwen levendigheid toevoegen aan het straatbeeld. Zo komen er in de plint de voordeuren van de stadswoningen en de entrees van de appartementen, naast de entrees van kantoren en commerciële voorzieningen. De stijl van architectuur en het karakter van het plan sluiten aan op de bestaande bebouwing van het gebied. De hoge woontoren werkt als verbindend element tussen het Scheepvaartkwartier en de Kop van Zuid. Zo wordt een brug geslagen tussen de noord- en zuidzijde van de stad.

Oplevering in 2022

Twee Nederlandse architectenbureaus werken aan dit project. De hoge toren is een ontwerp van Diederik Dam van Dam & Partners Architecten. De lagere woongebouwen zijn ontworpen door Kees Kaan van Kaan Architecten. De bouw is in handen van BAM Bouw en Techniek. De eerste woningen zullen in 2022 worden opgeleverd, twee jaar later dan bij de presentatie van de plannen in 2016 was aangekondigd.

Bij de feestelijke bouwstart waren alle betrokkenen welkom, ook omwonenden die het project hebben vertraagd door het voeren van rechtszaken tegen de bouw. In een maandelijks overleg wordt tijdens de bouw met de omwonenden gesproken om de overlast van de bouw zo veel mogelijk te beperken. De bouw werd in augustus mogelijk nadat de Raad van State de laatste bezwaren tegen het project verwierp.

Johannes van Bentum

Johannes van Bentum

Hoofdredacteur Vastgoedmarkt

Voor zijn aantreden bij Vastgoedmarkt was hij hoofdredacteur van de grootste vaktitel voor ict'ers Computable. Sinds 1986 is hij werkzaam als financieel-economisch journalist voor uiteenlopende titels als Elsevier Carrière, Agrarisch dagblad, Fem Business en het opiniemaandblad voor twintigers en dertigers Pitch. Begin 2009 verscheen zijn boek 'Online of Flatline' bij uitgeverij Mediata. Als hoofdredacteur van Vastgoedmarkt schrijft hij nieuwsberichten, achtergrondartikelen en geeft zijn mening over ontwikkelingen in de vastgoedsector en becommentarieert opvallende gebeurtenissen in zijn maandelijkse hoofdredactioneel commentaar.