nieuws

‘Nederland krijgt nieuwe logistieke agglomeraties’

Projectontwikkeling

Niet last mile-logistiek maar last hour-logistiek is in Nederland een kansrijke groeimarkt, betoogt vastgoedadviseur Savills. Een nieuwe logistieke agglomeratie is Bleiswijk.

‘Nederland krijgt nieuwe logistieke agglomeraties’
Dc van Mediq in Bleiswijk

Dat schrijft Savills in het op 26 september gepubliceerde onderzoeksrapport Spotlight: Logistics real estate market. In het rapport vermeldt Savills een opname tot half september van 1,1 miljoen vierkante meter. In 2017 werd een recordvolume opgenomen van 2,5 miljoen vierkante meter. De leegstand is sinds 2014 gedaald van 11,3 naar 7,4 procent. De adviseur verwacht dat 80 procent van de aangeboden nieuwbouw en bestaande gebouwen binnen zes tot negen maanden voor 80 procent is verhuurd.

Door de verdere groei van de logistieke sector, blijft logistiek vastgoed met name ongekend populair onder buitenlandse beleggers met een aandeel tot nu toe in 2018 van 73 procent. Tot nu is bijna 1 miljard euro aan logistiek verkocht. Savills ziet het beleggingsvolume dit jaar uitkomen rond 1,7 miljard euro, net zoveel als in 2017. Douglas van Oers, co-head Logistics bij Savills, stelt dat e-commerce niet alleen de drijvende kracht is achter de groei van logistiek vastgoed, maar ook de vraag verandert.

‘Consumenten verwachten steeds kortere levertijden. Dit vereist een ander logistiek model, waardoor we het vastgoedlandschap zien veranderen. In landen als het VK en VS zijn ‘urban’ distributiecentra sterk in opkomst. Met dergelijke distributiecentra in de grote steden kunnen retailers zeer korte levertijden garanderen. Deze ontwikkeling lijkt aan Nederland voorbij te gaan.’ Niek Poppelaars, co-head Logistics bij Savills, vult aan: ‘Door de korte afstanden in Nederland zijn stedelijke distributiecentra, zoals te zien is in bijvoorbeeld Londen en Berlijn, minder noodzakelijk. In aanvulling op de bestaande hotspots, zoals Venlo en Moerdijk, zien wij nieuwe logistieke agglomeraties ontstaan.’

Savills kort deze locaties af tot ‘agglo-logistiek’. ‘Deze locaties liggen op strategische plekken van waaruit meerdere grote steden binnen één uur te bevoorraden zijn. Een goed voorbeeld hiervan is Bleiswijk. Hiermee lijkt agglo-logistiek het Nederlandse antwoord te zijn op de veranderende vraag vanuit consumenten’, aldus Poppelaars. Een partij die deze trend snel op zijn netvlies had, is de Belgische vastgoedbelegger WDP dat forse posities kocht op bedrijvenpark Prisma in Bleiswijk. Savills duidt hiermee een ontwikkeling waarop DWS al eerder wees in een interview met Vastgoedmarkt. Savills noemt verder geen andere locaties. Andere analisten wijzen op Waddinxveen en Nieuwegein als nieuwe logistieke hotspots in de agglomeratie.

Enkel gedreven door de groei van e-commerce, neemt de logistieke vastgoedvoorraad naar verwachting met 5 tot 10 procent toe in de komende jaren. De totale logistieke voorraad bedraagt nu 30,6 miljoen vierkante meter. Bovendien vestigen logistieke dienstverleners zich steeds vaker op strategisch gelegen locaties buiten de traditionele logistieke hotspots zoals Venlo. De e-commerce sector is in Nederland de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld. Toch maakt deze sector nog maar 9,7 procent uit van de totale consumptie. In landen als het VK, VS en Duitsland ligt dit aandeel al op 15 procent. Mede hierdoor heerst de verwachting dat de groei van e-commerce in Nederland een verdere vlucht gaat nemen.

Reageer op dit artikel