nieuws

Intervest koopt 42 hectare voor logistiek in Genk

Projectontwikkeling

Intervest koopt 42 hectare voor logistiek in Genk

Intervest Offices & Warehouses heeft vrijdag 25 mei 2018 overeenstemming bereikt over de aankoop 42 hectare gekocht in zone B voor het project Genk Green Logistics. Verkoper is de Vlaamse overheid. 

Genk Green Logistics ligt op het voormalige terrein van de Ford-fabriek in het Belgische Genk. Het is een joint venture van de Belgische logistiek belegger Intervest Offices & Warehouses en Group Machiels. Het project heeft een duidelijke focus op e-commerce. De twee partners werken samen met MG Real Estate en Deme Environmental Contractors. Op het terrein moet 250.000 m2 logistiek vastgoed worden ontwikkeld. Goederen zullen worden aan- en afgevoerd via de weg, het spoor en het water.

De voormalige Ford-site bestaat uit 3 afzonderlijk uitgegeven zones: A, B en C. Onder regie van de Vlaamse Waterweg wordt op zone A een openbaar domein met gemeenschappelijke functies gerealiseerd en worden op zone C watergebonden logistieke activiteiten ontplooid, waaronder een nieuwe containerterminal met een capaciteit van ruim 130.000 containers per jaar. Zone B is gericht op logistiek met toegevoegde waarde, waarvoor Genk Green Logistics een flexibel, grootschalig, multimodaal en duurzaam project zal realiseren.

Genk Green Logistics verwacht hiermee een breed scala aan gebruikers tot de site te kunnen aantrekken. Zowel retailers die oplossingen zoeken voor hun e-commerceactiviteiten en e-fulfilment dienstverleners als klassieke 3PL-organisaties of zelfs slimme maakindustrie kunnen immers in het logistieke complex ondergebracht worden.

De verhuur van de nieuwbouwontwikkeling op zone B is reeds opgestart. Hoewel de Vlaamse Waterweg de eerste jaren nog sloop-, sanerings- en infrastructuurwerken op zone A zal uitvoeren, kunnen nieuwbouwontwikkelingen op grote delen van zone B reeds gelijktijdig met de saneringswerken aangevat worden. Genk Green Logistics verwacht in 2020 het eerste gebouw operationeel te hebben. De totale realisatie van het project zal daarna nog ruim 5 jaar in beslag nemen.

Afhankelijk van de exacte invulling zal de uiteindelijke investeringswaarde van het project variëren tussen 120 en 150 miljoen euro.

‘Twee jaar na de start zijn we toe aan het laatste grote hoofdstuk van het Masterplan Ford Genk. Met de keuze voor Genk Green Logistics als ontwikkelaar voor de zone B wordt de voormalige Ford-site een logistieke toplocatie en zullen we met succes onze ambitie waarmaken om op dit deel van het terrein 1.500 jobs te creëren. De werkzoekendencijfers van het afgelopen jaar bewijzen dat Limburg haar achterstand ingelopen heeft, deze laatste stap in de herontwikkeling van Ford Genk vormt daar een mooi sluitstuk op’, stelt Vlaams minister van Werk en Economie Philippe Muyters.

De overdracht van het terrein is gepland in het derde kwartaal van 2018. Dan zal 3 miljoen euro voor het terrein betaald worden. In de loop van 2019 en 2020 zal Genk Green Logistics gefaseerd haar bijdrage in de sloop-, sanerings- en infrastructuurwerken betalen voor een totaal bedrag van circa 12 miljoen euro.

Begin 2018 verwierf Intervest al grond voor een logistiek project in Roosendaal. In de februari-editie van Vastgoedmarkt verscheen een overzicht van Belgische investeerders die investeren in Nederlands (logistiek) vastgoed. In 2017 kocht Intervest al twee Nederlandse distributiecentra. In 2013 werd de retailtak van Intervest omgedoopt tot Vastned Retail Belgium.

Reageer op dit artikel