Digitale platforms in de vastgoedsector: klanten écht centraal

Digitale platforms in de vastgoedsector: klanten écht centraal
Alexander Visser (CEO en oprichter van Vastgoed.app), Helen Gajadien (Product Owner Innovation and Sustainability bij ING Real Estate Finance) en gespreksleider Ronald Bruins

Digitale platforms als ultieme communicatie-, en ontzorgingstool tussen verhuurders en huurders! Zo heette de kennissessie van Vastgoed.app op de Provada 2021. Vraag en aanbod slim verbinden, zo had hij ook kunnen heten. Of nog beter: de klant volledig centraal stellen. De rol van digitale platforms vormde de basis van een interessante en inspirerende bijeenkomst.

Overal nemen digitale platforms een gigantische vlucht. Ga maar na: ongeveer een op de zes woningbezitters in toeristisch Amsterdam verhuurt zijn woning via Airbnb. Een op de drie Nederlandse vrijgezellen is geregeld te vinden op een datingsite. En wie kent Uber en Werkspot niet? Digitale platforms, waar vraag en aanbod bij elkaar worden gebracht, en waarin tussen partijen eenvoudig gecommuniceerd kan worden zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. En ook niet uit de vastgoedsector.

Diverse online platforms in de vastgoedsector

Tijdens de Provada-sessie kregen uiteenlopende sprekers het woord. Van het ene uiterste van het vastgoedspectrum naar het andere. Zoals Eric Thelen, Senior Projectleider Grond en Ontwikkeling van de gemeente Amsterdam. Hij liet zien wat de gemeente Amsterdam doet aan het digitaliseren van processen voor bewoners, maar ook voor beleggers. Met een prominente rol voor data. “We kunnen bijvoorbeeld zien in welke gebieden er sprake is van een groot verloop van bedrijven. Dan kunnen we ingrijpen voordat de verloedering toeslaat. Aan de andere kant kunnen we door informatie slim te delen aan beleggers laten zien wat slimme plaatsen in onze stad zijn om te investeren.” Ook uit de hoek van de financierders waren sprekers uitgenodigd. Een van hen, Helen Gajadien, Product Owner Innovation and Sustainability bij ING Real Estate Finance, sprak onder meer over het verbeteren van risicoprofielen bij vastgoedinvesteringen. “Hoe meer kwalitatief goede data, hoe beter dat gaat.” Verder sprak Folkert Eggink, algemeen directeur van vastgoedfinancier Mogelijk. Bij dat volledig online platform worden ondernemers met heel specifieke financieringsvragen gekoppeld aan private investeerders. “Stel dat iemand zijn hypotheek wil verhogen om liquiditeit te krijgen voor investeringen. Als diegene niet bij zijn bank terechtkan, kan hij bij Mogelijk een investeerder op maat vinden.”

Digitale platforms in de vastgoedsector: klanten écht centraal
Eric Thelen, Senior Projectleider Grond en Ontwikkeling van de gemeente Amsterdam

Ontzorgen vastgoedpartijen

Al deze sprekers werden als het ware omlijst door Alexander Visser, CEO en medeoprichter van Vastgoed.app. Eerst introduceerde hij zijn platform, de totaaloplossing waarmee grote en kleine beleggers, woningcorporaties én huurders meer inzicht en overzicht krijgen in het beheer van het vastgoed. “Ooit begonnen we met het idee om een app te bouwen waarmee huurders problemen, zoals storingen, via een QR-code aan verhuurders zouden kunnen melden. Medeoprichter Maurice Isendoorn weet uit eigen ervaring hoe omslachtig het er bij dergelijke storingsafhandelingen aan toe kan gaan. Maar sinds dat idee zijn we ons plan heel veel verder gaan ontwikkelen. Inmiddels zijn we in feite een compleet ICT-bedrijf.” Voor alle duidelijkheid: een ICT-bedrijf dat alle partijen in het vastgoed ontzorgt en gedreven is om technologische oplossingen te bieden vanuit en voor de dagelijkse praktijk . Van het storingen melden door huurders tot alles wat met beheer van vastgoed te maken heeft. Aan het einde van de sessie gaf Visser misschien nog wel het beste voorbeeld. “Zelf ben ik ook vastgoedbelegger. Vandaag (het moment van de Provada-sessie, red.) is het 26 oktober. Via ons platform is er gisteren, op de 25ste van de maand, een appje uitgegaan naar alle huurders met een betaalverzoek voor de huur van de komende maand November. Dat appje bevat een keurige factuur inclusief een betaallink. Vandaag, slechts 1 dag later en 5 dagen voor aanvang van de huurperiode heb ik al bijna 70 procent van de betalingen binnen, zonder dat ik daarvoor ook maar iemand heb hoeven te bellen.”

Digitale platforms in de vastgoedsector: klanten écht centraal
Helen Gajadien (Product Owner Innovation and Sustainability bij ING Real Estate Finance), Folkert Eggink (algemeen directeur van vastgoedfinancier Mogelijk)

Doorontwikkeling app

Verder biedt het platform Vastgoed.app aan elke belegger een persoonlijk dashboard, waarmee die kraakhelder inzicht krijgt in bijvoorbeeld alle panden, de bezettingsgraad, de huurders, de onderhoudsstatus, de storingsmeldingen, en in de toekomst tot aan gas, water en licht toe. Plus de complete huurdersadministratie. “Het hele proces rond contracten en formulieren kan volledig digitaal en veilig in de cloud plaatsvinden. Niet alleen het inzien, maar ook het ondertekenen. Denk aan intakeformulieren, huurderscontracten, taxatierapporten, inspectieformulieren en bouwtekeningen. Alle vastgoeddocumentatie is altijd en overal eenvoudig bereikbaar via je smartphone. Daarmee houd je overzicht en bespaar je heel veel tijd. En dus geld.” Het platform is nu slechts enkele maanden live. Met een bijzonder uitgebreide versie. “We wilden aanvankelijk dit voorjaar onze app al lanceren en ons richten op de doelgroep van beleggers met 1-99 panden. Maar we werden direct al benaderd door veel grote partijen met 100-en eenheden. Uit gesprekken met die potentiële klanten haalden we zoveel waardevolle input, dat we de app eerst verder hebben ontwikkeld en uitgebreid en op dit moment bijvoorbeeld werken aan een API met Exact waardoor we met name de grotere beleggers kunnen servicen. We staan wat dat betreft niet stil, ook nu ontwikkelen we de app nog steeds verder en dat zal nog wel even zo doorgaan!.”

Digitale platforms in de vastgoedsector: klanten écht centraal
Alexander Visser, CEO en oprichter van Vastgoed.app

Rooskleurige toekomst digitale platforms

Inzicht, overzicht, gemak, ontzorging, snelheid, duidelijkheid, realtime. De meeste voordelen van digitale platforms zoals Vastgoed.app zijn al genoemd. Al voegde Visser er op de Provada nog enkele aan toe. “Je werk als vastgoedbelegger wordt met zo’n app ook gewoon een stuk leuker. De tijd van de inktpot en hanenveer ligt ver achter ons. Digitalisering biedt zo veel kansen. Een ander belangrijk voordeel is dat de band tussen verhuurders en huurders op deze manier verbetert. Dat is absoluut een trend van deze tijd, dat het contact nauwer wordt, dat verhuurders hun huurders als ‘Klant” zien en die echt willen servicen. Onze app helpt daarbij, waardoor tijd en ruimte ontstaat om meer in gesprek te raken met je klanten.” En zo is de cirkel weer rond. Digitale platforms blijken inderdaad ultieme bemiddelaars, die verhuurders en huurders slim aan elkaar kunnen verbinden. Waarmee jij als vastgoedbelegger je klant centraal kunt stellen. Niet als dooddoenend cliché, maar echt in de praktijk. Dat verbindende was de gemene deler van alle toespraken tijdens de sessie. Of het nu de gemeente Amsterdam, het financieringsplatform Mogelijk, de ING of Vastgoed.app betreft: allemaal brengen ze op die digitale manier partijen dichter en beter bij elkaar. Het is dan ook logisch dat ze de toekomst voor digitale platforms rooskleurig inzien. Zo besloot Eggink: “Op het gebied van data delen, bijvoorbeeld tussen apps onderling, is nog heel veel meer mogelijk. Het belangrijkste is dat de klant altijd aan het stuur moet blijven.”

Dit artikel is gesponsord door Vastgoed.app.