nieuws

Voetbalstadion geen aanjager van detailhandel

Geen categorie

Moderne voetbalstadions hebben geen positief effect op de ontwikkeling van andere vrijetijdsvoorzieningen en detailhandel in en rond het stadion.

Dit concludeert BRO, adviseurs in ruimtelijke ordening, economie en milieu in Vught, dat onderzoek heeft verricht naar de toegevoegde waarde van het voetbalstadion voor het functioneren van andere vrijetijdsvoorzieningen en detailhandel in en rond het stadion. Als oorzaken noemt BRO de combinatie van een onlogische ligging van het stadion en het specifieke bezoekmotief en de frequentie daarvan van de voetballiefhebbers. BRO adviseert gemeenten om een gebied aan te wijzen waar de gemeente ontwikkelingen op het terrein van vrijetijdsvoorziening, retail en andere publieksfuncties in zijn algemeenheid wil stimuleren en waar het stadion deel van uitmaakt. Probleem van de voetbalstadions is dat ze vanwege hun omvang en specifieke randvoorwaarden moeilijk op een goede, logische plek in de stad zijn in te passen, zo stelt BRO. De moderne stadions staan daardoor min of meer buiten de stad op plaatsen zonder logische relaties met de omgeving. Wanneer er niet wordt gevoetbald, liggen de videotheek, het casino, het café, de fitnessclub of discotheek rond het stadion in een relatief afgelegen, stil gebied. Bezoekers van de stadions blijken ook nauwelijks te verleiden tot een nieuw bezoek op een ander tijdstip. BRO onderzocht de toegevoegde waarde van het stadion voor andere voorzieningen bij het Parkstad Limburg Stadion in Kerkrade, het Arenagebied in Amsterdam, het stadionkwartier in Eindhoven en de nieuwe stadions van ADO Den Haag in het Forepark en het Europapark in Groningen. Aanleiding voor het onderzoek is dat voetbalstadions in de planfase steeds vaker worden ingezet als ‘aanjagers’ van een uitgaansgebied, als eerste stap op weg naar de vorming van een economisch centrum of als aanleiding voor een structurele vernieuwing van de gehele stad. Stadions kunnen deze rol als katalysator niet vervullen, concludeert BRO. Als voorbeelden hiervan noemt BRO de nieuwe videotheek en de discotheek bij het Parkstad Limburg Stadion: die zijn al failliet. Ook verschillende winkels in het Arenagebied hebben het zwaar.

Reageer op dit artikel