nieuws

‘retail periferie bedreigt winkels in binnenstad’

Geen categorie

Hoogwaardige retail in de periferie van de stad bedreigt de winkels in de binnenstad.

Omdat er steeds minder verschil in kwaliteit is, zal het winkelende publiek namelijk steeds vaker kiezen voor de goedkopere en beter bereikbare winkels in de periferie. Dat stellen KPMG en de Stichting Maatschappij en Onderneming in de publicatie De toekomst van de stad.Volgens de organisaties breidt de hoeveelheid hoogwaardige retail zich in de buitengebieden van de steden sterk uit. Winkels in de binnensteden moeten zich daarom beter onderscheiden. Ze moeten de nadruk leggen op diversiteit, hoogwaardige producten en een hoge omloopsnelheid van het aanbod. Slagen de winkeliers daar niet in, dreigen vooral warenhuizen die om louter historische redenen in de binnenstad zijn gevestigd, kopje onder te gaan. Een geslaagd voorbeeld van binnenstedelijke retail vinden de onderzoekers een concept als Oil & Vinegar. Deze keten slaagt er volgens hen in om door specialisatie op een klein oppervlak een zeer hoge omzet te draaien. Single brand stores, zoals Hugo Boss en Diesel, zullen het in de binnensteden ook altijd goed blijven doen.

Reageer op dit artikel