nieuws

kleine winkels gaan stadshart weer kleuren

Geen categorie

De kleine winkel is de trend voor de komende jaren.

Zelfs grote winkelbedrijven zijn daarvan overtuigd. Ze ontwikkelen initiatieven om dergelijke zaken te beginnen, stellen Frank Quix en Mark Hemmer in een onderzoek naar de retailbranche in 2010. In de vorm van tien paradoxen hebben de onderzoekers interviews gehouden met veertig vooraanstaande retailers, in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Zo wordt een beeld geschetst van de toekomst van het winkelen, dat nog steeds wordt geassocieerd met gezelligheid. Volgens de schrijvers zijn de retailers doordrongen van het feit dat die kleine, soms wat eigenwijze winkeltjes, juist kleur geven aan een winkelcentrum en dat ze om die reden ook bestaansrecht moeten houden. Als voorbeeld noemen ze Haarlem waar dergelijke winkels volop de ruimte hebben gekregen zich te ontplooien. ‘En dit heeft ook onmiskenbaar een positief effect op de hele binnenstad’, stellen de schrijvers. Zij constateren een voorzichtige trend van grote retailers die de ‘kleintjes’ hun handel gunnen en dat zij die niet, zoals vroeger, uit de markt drukken. ‘Gecombineerd met het feit dat internet het inkoopproces voor startende detailhandelaren ernorm heeft versimpeld, gloren er dus kansen voor kleine retailers. Het zijn geen winkeliers die gierend rijk worden van hun business, maar die op deze manier hobby en werk kunnen combineren en daar hun boterham mee kunnen verdienen.’

Reageer op dit artikel