nieuws

Groei Europese winkelcentra in 2003

Geen categorie

Het aantal vierkante meters winkelcentrum is tussen de eeuwwisseling en eind 2003 met 22 procent gegroeid tot 80 miljoen m2.

Dat blijkt uit doorlopend onderzoek van Cushman & Wakefield Healey & Baker (C&W/H&B). Het internationale vastgoedadviesbureau houdt de ontwikkeling bij van winkelcentra in dertig Europese landen.In 2003 kwam ongeveer 4,3 miljoen m2 op de markt in de vorm van nieuwe centra en uitbreidingen. Daarmee werd het uit 2000 stammende record van 3,8 miljoen m2 gebroken. ‘Uit onze cijfers blijkt dat de groei nog een tijd zal doorgaan’, zegt Baldwin Poolman, partner bij C&W/H&B, in een persbericht. ‘Vooral Centraal- en Oost-Europa scoren goed, omdat steeds meer internationale retailers zich daar vestigen.’De komende twee jaar komen in Rusland proportioneel gezien de meeste vierkante meters winkelcentrum op de markt. Aan het eind van 2005 zal het aantal vierkante meter winkelcentrum in Rusland vergeleken met 2004 met 128 procent toenemen tot 2,3 miljoen m2. De nummers twee en drie zijn Griekenland en Roemenië met een groei van 112,4 en 93,9 procent. In Nederland zal de oppervlakte van winkelcentra de komende twee jaar naar verwachting met 13,7 procent groeien. In totaal heeft ons land in die periode 624.000 m2 winkelcentrum in de pijplijn. Nederland telt 281,8 m2 winkelcentrumoppervlakte per 1000 inwoners en ontstijgt daarmee het Europese gemiddelde van 185,4 m2 per 1000 inwoners.

Reageer op dit artikel