nieuws

bedrijven onderschatten belang van vastgoed

Geen categorie

Nederlandse bedrijven onderschatten de strategische betekenis van vastgoed.

Het hoogste managementniveau bemoeit zich nauwelijks met onroerend goed. Bij slechts 12 procent van de bedrijven is vastgoed een onderwerp op de agenda van directieleden. Dat blijkt uit een Europese vastgoedstudie van adviesbureau Roland Berger. Het onderzoek is uitgevoerd onder 115 bedrijven in 8 verschillende landen. De belangrijkste reden voor de minimale belangstelling van de top, is het gebrek aan inzicht in het economisch belang van onroerend goed, zegt 47 procent. Daarnaast wordt het ontbreken van expertise door een derde van de ondervraagden genoemd (35 procent). Vier jaar geleden had Roland Berger ook al de noodklok geluid. Maar volgens Tijo Collot d’Escury, managing partner van Roland Berger, is er nog bitterweinig gebeurd in het Europese bedrijfsleven. ‘Bedrijven moeten zich meer bewust worden van de strategische mogelijkheden die onroerend goed te bieden heeft. Vastgoed moet niet worden gezien als ‘dood kapitaal’ dat alleen passief wordt gemanaged, maar als bron om aandeelhouderswaarde te verhogen door het toepassen van de juiste vastgoedstrategieën. Hierbij kan gedacht worden aan het optimaliseren van de vastgoedportefeuille door bijvoorbeeld te desinvesteren. Zo zou je middelen kunnen vrijmaken voor de verdere groei van de firma, om de corporate schuldenlast te verminderen of bijvoorbeeld de return on investment (ROI) te verbeteren’, aldus Collot d’Escury. Het is opmerkelijk dat de Nederlandse respondenten, in tegenstelling tot de respondenten uit de rest van Europa, de komende jaren weinig verandering voorspellen. Een uitzondering vormt het Verenigd Koninkrijk: 60 procent van de Britse bedrijven ziet onroerend goed daar wél als strategisch instrument.

Reageer op dit artikel