nieuws

Barcelona en Madrid bedreigen positie Amsterdam op kantorenmarkt

Geen categorie

De positie van Amsterdam als de op vier na populairste vestigingsplaats voor bedrijven in Europa is in gevaar.

Dat concludeert Cushman & Wakefield Healey & Baker in zijn vijftiende onderzoek onder 500 Europese bedrijven naar de voor- en nadelen van hun favoriete vestigingsplaatsen. De top-vijf van de European Cities Monitor 2004 bestaat net als vorig jaar uit Londen, Parijs, Frankfurt, Brussel en Amsterdam. De nummers zes en zeven, Barcelona en Madrid, timmeren echter flink aan de weg, vooral op het gebied van promotie. Opvallende stijger is München, dat ten koste van Berlijn in 2004 de achtste plaats veroverde.Hoewel de top-vijf van de European Cities Monitor 2004 onveranderd is, vinden in de wegingsfactoren wel fluctuaties plaats. Zo moest de Nederlandse hoofdstad inleveren op het gebied van bereikbaarheid, gekwalificeerd personeel, telecomvoorzieningen, overheidsvoorwaarden, prijs/kwaliteitsverhouding en beschikbaarheid van kwalitatief hoogwaardige kantoorruimte. ‘Het is een kwestie van perceptie, zei Baldwin Poolman, deputy managing partner bij Cushman & Wakefield dinsdag tijdens de presentatie van het rapport in het Amsterdamse stadhuis. ‘Maar perceptie is realiteit.’ Poolman riep het Amsterdamse gemeentebestuur op flexibel om te gaan met het vestigingsbeleid en om zich nadrukkelijker te presenteren op vastgoedbeurzen. De Zuidas is volgens Poolman het paradepaard van Amsterdam. ‘Die moet je zien als langetermijnproject met groot perspectief. Dat moet door de gemeente worden gepromoot’, aldus Poolman.Verantwoordelijk wethouder Frits Huffnagel van Economische Zaken nam het rapport van Poolman in ontvangst. Hij zei tevreden te zijn over de vijfde plaats van Amsterdam op de Europese kantorenmarkt. ‘Het ligt niet in de lijn der verwachting dat wij Londen, Parijs en Frankfurt zullen passeren’, aldus Huffnagel. Hij verwacht veel van de Noord-Zuidlijn van de Amsterdamse metro voor het handhaven van de vijfde plaats en zei al veel energie in de promotie van Amsterdam op de vastgoedmarkt te steken.     

Reageer op dit artikel