blog

Het nieuws van John van Haaren

Geen categorie

Gemiddeld lopen er iedere dag in onze winkelcentra in Nederland zo’n 100,000 bezoekers. En dit aantal mag je op drukke dagen met een factor twee of drie vermenigvuldigen. Dat zijn heel veel mensen, waarmee je de stadions De Kuip en Arena kunt vullen en met waarschijnlijk net zo veel verschillen als deze supporters elkaar toedichten.

Het nieuws van John van Haaren

Maar wat weet een gemiddelde eigenaar van een winkelcentrum van deze bezoekers? Niet zo veel waarschijnlijk. We meten dagelijks het aantal bezoekers en proberen via enquêtes periodiek een beeld te krijgen. Meestal anoniem en daarna verliezen we dit ‘contact’ ook weer. Een dure methode dus.

Internet-retailers weten wel veel meer van hun ‘bezoekers’. En door alle data te koppelen kunnen ze het assortiment bijsturen, acties specifiek richten, gedrag beïnvloeden en dit tegen relatief lage informatiekosten. Ook door wat ‘restproduct’ bij je achter te laten via cookies.

In toenemende mate ontstaat door ‘mobiel internet’ ook deze mogelijkheid voor fysieke winkelgebieden. Maatschappelijke acceptatie is dan ineens veel lager. Het Big Brother-gevoel gaat dan overheersen. Maar waarom hebben we dit niet als we allerlei gegevens voor de internet-retailer achterlaten via onze huiscomputer?

De maatschappelijke acceptatie werkt hier duidelijk verschillend. En of dat gaat veranderen?

John van Haaren, managing director Unibail-Rodamco Benelux

>

Reageer op dit artikel