blog

Het nieuws van John van Haaren

Geen categorie

2 en 3 oktober stonden voor mij in het teken van ‘merken’, of ‘brands’. Apple werd uitgeroepen tot het grootste merk ter wereld. De link naar onze vastgoedsector wordt voor deze merken steeds nadrukkelijker. De waarde wordt echter bepaald door de consument, de uiteindelijke afnemer.

Het nieuws van John van Haaren

2 oktober gaf onze CEO Christophe Cuvillier in De Telegraaf aan dat wij in ons denken zélf meer retailer moeten worden. Die middag zat ik bij BNR, met daarbij twee merkspecialisten van Interbrand en Tomorrow. Beiden stelden dat ‘brands’ de fysieke omgeving nodig blijven hebben om invulling te geven aan hun identiteit. Dat is ook een belangrijke drijfveer voor de renovatie en uitbreiding van ons winkelcentrum Leidsenhage. Die avond sloot ik af met een brainstormsessie met internetretailers. Voornaamste conclusie: de werelden van ‘bricks and clicks’ gaan samenvloeien, zeker ook vanuit de online – naar de fysieke wereld. Daar ontstaan kansen.

Deze week bevestigde DTZ Zadelhoff dat Amsterdam nog de duurste winkelstraten heeft. Gisteravond de heropening van Zara op de (dure) Kalverstraat. De ongetwijfeld forse investering in de fysieke winkel hangt samen met het succes van moederbedrijf Inditex, de grootste retailer ter wereld; alleen door te investeren in beleving heb je een toekomst. Dat doen ze echter alleen in gebieden waar ze zich thuis zullen voelen.

Deze 48 uur onderstrepen voor mij de noodzaak tot verandering in de winkelvastgoedsector. Ik hoop dat dit een gezonde concurrentie tussen bestaande winkelgebieden teweeg zal brengen met de ‘brands’ en consumenten als winnaars. Want de waarde van een merk…die bepaalt de consument.

John van Haaren, managing director Unibail-Rodamco Benelux

Reageer op dit artikel