blog

Martijn Vlasveld: innovatief Nederland inspireert Amerikanen

Geen categorie

Amerikanen kennen Nederland vooral van de tulpen, de Wallen en Heineken. Toen ik de afgelopen weken in de Verenigde Staten was, zag ik dat ook een andere Nederlandse eigenschap positief in de Amerikaanse media naar voren kwam: onze innovativiteit. Twee onderwerpen vielen me op: ‘technologie hotspot’ Eindhoven en ‘het nieuwe werken’ in Amsterdam.

Martijn Vlasveld: innovatief Nederland inspireert Amerikanen

Hotspot Eindhoven

Onlangs stond er een artikel in Fortune Magazine over Eindhoven als een van de zeven mogelijke locaties voor het ‘Silicon Valley’ van de toekomst. Het ooit rustige Eindhoven gooit nu hoge ogen op internationale ranglijsten door een succesvolle combinatie van technologie, kennis en design. Mede door technologische bedrijven als Philips en ASML, de kennis van de TU en ontwerpers als Piet Hein Eek en Marcel Wanders van de Design Academy, is hier een heel dynamisch gebied ontstaan. De stad werd in 2011 door het Amerikaanse International Community Forum al verkozen tot ‘slimste regio van de wereld’. Daarna schreef de New York Times twee zeer inspirerende artikelen over de ontwikkeling in Eindhoven van industriestad tot design center met een sterke pulse. Deze artikelen laten zien dat een kleine stad kan groeien naar de internationale top, terwijl veel Nederlanders dit niet eens beseffen. 

Het nieuwe werken inspireert

Daarna las ik in de Tenant Guardian een inspirerend artikel over het ‘nieuwe’ werken in Amsterdam, met als voorbeeld het kantoor van CBRE op de Zuidas. Terwijl wij het nieuwe werken al niet meer zo nieuw vinden, was dit voor de Amerikaanse auteur extreem vooruitstrevend. Waar Amerikanen vaak nog in kleine ‘cubicles’ werken, lopen wij in Nederland internationaal voorop met de innovatieve inrichting van onze kantoren en de verschillende manieren van werken. Als gebruiker van het kantoor van CBRE Global Investors op Schiphol kan ik uit eigen ervaring vertellen dat dit concept ook heel goed werkt. Ik had echter nooit verwacht dat deze manier van werken internationaal zo innovatief zou zijn.

Conclusie

Als Nederlanders zijn wij vaak goed in bescheidenheid en minder goed in het vertellen over onze successen. Bij Amerikanen is dat juist omgekeerd. Daarom is het heel leuk om te zien dat juist de Amerikanen ons zo innovatief vinden. Laten we blijven innoveren en onze vernieuwende ideeën verder uitdragen. In mijn tweede blog noemde ik ‘vernieuwing, een brede blik en hoge motivatie’ als kerneigenschappen voor succesvolle bedrijven. Als we hierop blijven focussen, denk ik dat dit ons land en de vastgoedmarkt een stuk verder brengt.

Martijn Vlasveld MSc MRE, asset manager CBRE Global Investors

Stem op Martijn Vlasveld. Ga hier naar het stemformulier.

Reageer op dit artikel