nieuws

Groei in non-food detailhandel vlakt af

Financieel

Groei in non-food detailhandel vlakt af

De omzet in de detailhandel is vorig jaar met 3,3 procent gegroeid, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Zowel food als non-food zaken lieten een stijging zien, al is deze voor non-food sterk teruggelopen. Met de handel in recreatieartikelen, consumentenelektronica en witgoed gaat het nog altijd niet goed.

De detailhandel realiseerde in 2018 een omzetstijging van 3,3 procent, in volume 2,8 procent. Dat is de op één na hoogste omzetgroei na 2006. In 2017 was de omzetgroei 4,2 procent. Na de piek in 2008 bereikte de omzet van de detailhandel een dieptepunt in 2013. Daarna is de omzet gestaag gegroeid.

Vooral supermarkten

De groei was in 2018 het sterkst voor de winkels in voedings- en genotsmiddelen. Zij hadden 3,2 procent meer omgezet dan in 2017. Het volume groeide in dit segment met 2,2 procent. Supermarkten zetten bijna 4 procent meer om, terwijl de omzet van de speciaalzaken een fractie kromp. Ook het volume was bij de supermarkten hoger dan in 2017 en bij de speciaalzaken lager. De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen ligt inmiddels ruim 18 procent hoger dan voor de crisis.

Doe-het-zelf en woninginrichters

Vorig jaar lag de omzet de omzet van de non-foodwinkels nog wel 13 procent lager dan voor de crisis. In 2018 groeide de omzet in dit segment met 1,7 procent, qua volume met 1,5 procent. Vooral de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in meubels en huishoudartikelen en de drogisterijen deden het goed. Wel lag de stijging bij de doe-het-zelf zaken en woninginrichtesr met respectievelijk 2,3 en 2,1 procent aanzienlijk lager dan de plussen van respectievelijk 7,4 en 8,4 procent in 2017. Ook de kledingwinkels behaalden meer omzet dan in 2017. De winkels in recreatie-artikelen (-0,2 procent), de winkels in consumentenelektronica (-0,8 procent) en de winkels in schoenen en lederwaren (-2,2 procent) boekten echter een omzetverlies.

Online omzet

In 2018 was de online omzet 17,8 procent hoger dan in 2017. Webwinkels hebben ruim 13 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 26 procent.

Reageer op dit artikel