nieuws

Heijmans en PostNL sturen monteur zonder bus de stad in

Financieel

Heijmans en PostNL sturen monteur zonder bus de stad in
Ralph Oduber, foto Ronald Bakker

Heijmans en PostNL werken al ruim 1,5 jaar samen aan een duurzaam logistiek systeem in Amsterdam. Hun gemeenschappelijke bouwhub moet logistieke bewegingen in de stad door onderhoudsmonteurs overbodig maken.

Monteurs en onderhoudsspecialisten die niet meer met vervuilende busjes door de stad rijden, maar met het openbaar vervoer gaan. Dat is de droom van Ralph Oduber, manager business development bij Heijmans. Hij is de man achter de bouwhub waar Heijmans, PostNL, maar ook de Hogeschool van Amsterdam, de Universiteit van Amsterdam, toeleverancier Technische Unie en verhuizer Deudekom bij betrokken zijn.

Ralph Oduber

Ralph Oduber is bijna twee jaar manager business development bij Heijmans. Voor die tijd was hij commercieel manager bij het bedrijf. Eerder werkte hij ruim vijf jaar bij het Rijksvastgoedbedrijf aan de professionalisering van het publieke opdrachtgeverschap en verschillende PPS-projecten. Oduber studeerde bedrijfskunde aan de Rotterdam School of Management, onderdeel van de Erasmus Universiteit en studeerde af op hoe de werkvloer bijdraagt aan de strategische vernieuwing van organisaties in de bouwsector.

Er zijn al veel bouwhubs. Wat maakt deze anders?

‘Dit is een hub gericht op bouwservicelogistiek, dus op onderhoudscontracten, niet op bouwprojecten. Dat maakt een verschil, omdat je bij de bouw van een pand weet dat je een paar jaar de tijd hebt om het af te maken. Al het materiaal en materieel dat nodig is op een project is redelijk in te plannen. Bij onderhoud is dit haast niet mogelijk. Als er een storing is in bijvoorbeeld de lift, moet een monteur er zo kunnen zijn. Dat maakt ook de logistiek erachter een stuk ingewikkelder.’

Waarom is daarvoor een duurzamer logistiek systeem nodig?

‘Omdat ook onze monteurs en toeleveranciers enorm veel verkeersbewegingen maken in de stad. Voor een klant (Hogeschool Amsterdam en Universiteit Amsterdam) zijn we met 180 toeleveranciers en subcontractor verantwoordelijk voor veertien ton kooldioxide-uitstoot.’

Wanneer zijn jullie met dit idee gestart?

‘Zo’n 1,5 jaar geleden. In het begin hebben we vooral voorbereid. We hebben via de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool eerst kennis opgedaan en onderzoek gedaan naar wat we wilden bereiken. Pas toen we genoeg informatie hadden over hoe we een duurzaam logistiek systeem het beste konden opzetten, zijn we een pilot gaan draaien. Die is inmiddels afgerond en met succes. We hebben 750 emissievrije bevoorradingen bezorgd. Er waren wel wat spannende momenten, maar die hebben we allemaal goed opgelost.’

Hoe werkt dit systeem in de praktijk?

‘Het materiaal dat we nodig hebben voor een klus, bestellen we zo’n 24 uur van te voren bij onze toeleverancier TU. Deze bestelling wordt naar onze hub gebracht in Duivendrecht. De werknemers daar krijgen al door dat er een bestelling aankomt, meestal is dit ’s nachts. En op de hub sorteren ze het en zetten ze het klaar. Dan komt er een bezorger van PostNL en die brengt het de stad in.’

Wat maakt dit zo anders dan voorheen?

‘Vooral het feit dat we de keten doorbreken. Normaal heb je als bedrijf de hele keten in handen en zorg je dat het op tijd op het juiste moment bij de klant is. Nu geef je een stukje uit handen en dat maakt het enorm spannend. Daarnaast heb je heel veel informatie en een goed IT-landschap nodig. Er moet geschakeld kunnen worden tussen de groothandels en de hub en de subcontractors.’

En nu is het tijd om het echt te gaan uitrollen?

‘Klopt. We zijn inmiddels bezig met het maken van de eerste implementatieplannen. Over een paar maanden gaan we de eerste contracten tekenen. Maar dat betekent niet dat we er al helemaal zijn. We hebben de eerste goede stappen gezet met het leveren van materiaal. Maar voor materieel en personeel willen we ook nog aan de slag. Dat is waar we de komende tijd aan gaan werken.’

Wat is het doel?

‘We willen al die dieselbusjes die nu midden in de nacht in woonwijken door koeriersdiensten bevoorraad worden en ’s ochtends naar de stad rijden, uit de stad hebben. De ideale situatie is dat monteurs straks met het ov kunnen en als ze op de locatie aankomen, dat al het materiaal en materieel, al aanwezig is. Als er ergens een storing is, dat de monteur, maar ook de hub meteen een signaal krijgen dat het materiaal en de monteur op het juiste moment aanwezig zijn.’

Werkt dit ook in andere steden?

‘Ja, dat kan ook. We zijn in Amsterdam begonnen omdat we daar de kennis hebben zitten en de partijen waarmee we samenwerken. Dus de sterren stonden goed in Amsterdam, maar het had ook zo een andere stad kunnen zijn.’

Andere bouwbedrijven kunnen ook gebruikmaken van het systeem?

‘Dat zou perfect zijn! De vervuilende bouwlogistiek is een maatschappelijk probleem. Zoiets kun je niet in je eentje oplossen. Daarom zijn we ook gaan samenwerken met PostNL en de andere bedrijven.’

Waarom werd PostNL benaderd? Dat brengt toch pakketjes naar consumenten …

‘Ja, dat klopt. Maar innovaties ontstaan vaak uit toeval. En dat is hier ook gebeurd. Ik kwam de voormalig business development-manager van PostNL tegen. We raakten aan de praat en dachten: eigenlijk zouden we zoiets samen moeten opzetten. En wat blijkt, onze bedrijven vullen elkaar geweldig aan.’

Dit artikel verscheen op 14 januari 2019 op Cobouw.nl.

Reageer op dit artikel