Omzet supermarkten hoogst sinds 2009

Omzet supermarkten hoogst sinds 2009
Winkelcentrum Molenvliet in Woerden

De omzet van supermarkten is in het tweede kwartaal met een groei op jaarbasis van 4,7 procent het sterkst gestegen sinds 2009. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In de gehele detailhandel steeg de omzet met 4,1 procent. De omzet van supermarkten ging omhoog. Speciaalzaken op het gebied van voeding zoals slagerijen, bakkerijen en slijterijen zagen de omzet juist met 0,1 procent afnemen. In vergelijking met het tweede kwartaal van 2008, het laatste topjaar van de detailhandel vóór de crisis, hadden speciaalwinkels ruim 11 procent minder omzet. Supermarkten zetten in deze periode 26 procent meer om.

In de non-foodsector steeg de omzet met 2,5 procent. Vooral doe-het-zelfzaken, meubelwinkels en drogisterijen verkochten meer. Elektronicawinkels zagen de omzet dalen, maar vooral speelgoedwinkels kregen klappen. Daar daalden de verkopen met 13 procent. Non-food zag de omzetgroei de laatste tijd afnemen.

De omzetgroei bij webwinkels was met 18,7 procent vier keer groter dan bij fysieke winkels. Winkels beginnen steeds meer last te krijgen van personeelstekorten. Zo kan een op de zeven supermarkten en warenhuizen niet genoeg personeel vinden. Bij webwinkels kampt 18 procent met een personeelstekort.

Martijn van Leeuwen

Martijn van Leeuwen

Martijn van Leeuwen werkte sinds maart 2006 als redacteur voor Vastgoedmarkt. Martijn is all-round specialist, met een bijzondere affiniteit met de woning- en winkelmarkt. Sinds december 2018 werkt hij zelfstandig als freelance journalist.