nieuws

Non-foodwinkels zien omzetgroei van 5 procent

Financieel

De consumentenbestedingen in de non-foodsector zijn in november 2017 met 5,1 procent gegroeid ten opzichte van november 2016.

Non-foodwinkels zien omzetgroei van 5 procent

De detailhandel heeft in november 5,5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online ruim 23 procent meer omgezet, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel ruim 6 procent hoger dan in november 2016.

De omzet van de winkels in non-food groeide in november met ruim 5 procent. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, was ook ruim 5 procent hoger dan een jaar eerder. De drogisterijen en parfumerieën (+7,8 procent) en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+7,6 procent) realiseerden deze maand de grootste omzetstijging. Meubel- en huishoudwinkels deden het met een omzetgroei op jaarbasis van 5,2 procent ook goed. Winkels in consumentenelektronica zagen in november 2017 een omzetplus van 4,8 procent.

Schoenenwinkels zetten in november 4,7 procent meer om. De omzet van modewinkels was volgens het statistiekbureau gelijk aan een jaar eerder. Alleen winkels in recreatie-artikelen zagen een omzetdaling. De omzet kromp met 3,1 procent in november voor de derde achtereenvolgende maand. De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in november bijna 4 procent meer omgezet dan in november 2016.

De omzetstijging van de supermarkten was groter dan die van de speciaalzaken, aldus het CBS. De online omzet lag dus ruim 23 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Daarbij wisten webwinkels 22 procent meer om te zetten. Deze winkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, zogenoemde multi-channelers, groeide met ruim 24 procent.

Reageer op dit artikel