nieuws

Winst- en omzetdaling voor Zalando

Financieel

Het Duitse webwinkelbedrijf Zalando heeft zijn verkopen in het tweede kwartaal van dit jaar zien afzwakken vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Zalando heeft nu ruim 21 miljoen gebruikers die gemiddeld 3,7 keer bestellen per jaar.

Winst- en omzetdaling voor Zalando
Zalando-hoofdkantoor-Berlijn

De omzet kwam in de afgelopen driemaandsperiode uit op 1,1 miljard euro, 20 procent meer vergeleken met vorig jaar. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg de omzetgroei nog 25 procent. De nettowinst daalde, van 50,9 miljoen euro in het tweede kwartaal van vorig jaar, tot 47,4 miljoen euro. Dat kwam onder meer door hogere logistieke kosten. De winstmarge van het bedrijf zwakte af tot 7,4 procent. De onlinemodewinkel voorziet dat de winstmarge in heel 2017 verder daalt tot 5 à 6 procent. De omzetgroei komt volgens het bedrijf dit jaar uit tussen de 20 en 25 procent.

De omzetgroei kwam vooral doordat klanten vaker bestellen, gemiddeld 3,7 keer per jaar. Het aantal gebruikers is met 800.000 toegenomen tot 21,2 miljoen. Het aantal bezoeken aan de site nam toe naar 592 miljoen tegen 480 miljoen vorig jaar. Bijna 70 procent bezoekt Zalando via de smartphone. Het webplatform gaat investeren in nieuwe distributiecentra in Polen, Italië en Zweden (Stockholm). Een nieuw logistiek complex in Polen wordt dit kwartaal geopend. Zalando heeft al grote distributiecentra in het Duitse Erfurt, Mönchengladbach en Lahr en kleinere locaties in Milaan en Parijs.

Reageer op dit artikel