nieuws

ABN: residentiële hypotheken aantrekkelijke belegging

Financieel

De Nederlandse hypotheekmarkt is door de strengere regelgeving een nog stabielere markt geworden en daarmee zeer aantrekkelijk voor ABN Amro. De hypothekenportefeuille is de laatste zes maanden met bijna 2 miljard euro gegroeid.

ABN: residentiële hypotheken aantrekkelijke belegging
ABN-Amro-hoofdkantoor-Zuidas-Amsterdam

Dat zei ANB-directeur Kees van Dijkhuizen op 9 augustus in een toelichting op de halfjaarcijfers. Bovendien zijn de schades heel laag omdat Nederlanders alles netjes aflossen, aldus de topman. De huizenmarkt blijft nog wel even aantrekken, al zal de enorme groei van de prijzen in met name de grote steden wel wat afnemen, denkt Van Dijkhuizen. ‘Wij zijn niet verontrust. Er is ook sprake van een forse daling geweest, dus deels is dit een inhaaleffect.’

De totale woninghypotheekportefeuille van ABN Amro bedraagt medio 2017 151,047 miljard euro tegen 149,255 miljard euro eind 2016. Op 1,4 procent van de hypotheken heeft de grootbank betalingsachterstanden. In het eerste kwartaal gold dat nog voor 1,5 procent van de portefeuille. Het percentage leningen dat ABN bestempelt als slecht, is verwaarloosbaar klein. Over de commerciële vastgoedleningenportefeuille geeft ABN in het halfjaarverslag geen informatie.

De bank boekte in de eerste jaarhelft een nettowinst van 960 miljoen euro, tegen 391 miljoen euro een jaar eerder. Dat kwam door een boekwinst van 200 miljoen euro op de verkoop van de Aziatische private banking-activiteiten en de groei van de Nederlandse economie. Hierdoor vielen in het tweede kwartaal 96 miljoen euro aan reserveringen voor slechte leningen weer vrij.

Hiervan komt dankzij de stijgende woningprijzen 47 miljoen euro uit de eerdere stroppenpot voor de woninghypotheekportfolio. Dit bedrag komt direct ten goede aan de nettowinst van de grootbank. Medio 2016 kon de bank al 49 miljoen euro uit de stroppenpot voor de hypotheekportefeuille halen. ABN Amro stelde zich verder ten doel dat eigen vastgoed en dat van klanten in 2030 gemiddeld een A-label moet hebben. Dat zou een CO2-reductie van 2 megaton betekenen.

Reageer op dit artikel