nieuws

Dak van zonnecellen op nieuw station Delft Campus

Data en technologie

ProRail gaat in Delft het eerste energieneutrale treinstation van Nederland bouwen. Onder meer liften, led-verlichting en kaartautomaten op station Delft Campus gaan volledig werken op energie van een innovatief dak, dat volledig uit zonnepanelen zal bestaan.

Dak van zonnecellen op nieuw station Delft Campus
Impressie-Station-Delft-Campus
Om deze reuzenstap op het gebied van duurzaamheid te zetten, werken ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de gemeente Delft nauw samen. De eerste handtekeningen voor de vernieuwing zijn vrijdag 11 januari gezet.
Het station gaat Delft Campus gaat heten, in de trend  van hogescholen en universiteiten die hun ‘eigen’ station hebben.  ‘Het bijzondere is dat er geen zonnepanelen op komen te liggen’, zegt John Voppen van ProRail. ‘Maar het dak zelf is gemaakt van alleen maar zonnecellen.’ Het wekt veel meer stroom op dan gebruikelijke zonnedaken. Het dak zorgt voor de energie die nodig is om de liften aan te drijven, het station te verlichten en apparatuur als bijvoorbeeld de omroepinstallatie, kaartautomaten, incheck-poortjes en reisinformatieborden te laten werken. Het energieverbruik, dat gelijkstaat aan het energieverbruik van 70 huishoudens, gaat daardoor niet omhoog, maar naar nul.

Innovatief dak

Het dak is de sleutel van deze duurzame oplossing. Deze is niet te vergelijken met zonnedaken op de andere stations in Nederland. De kern is hier dat het dak eigenlijk niet wordt bedekt met panelen, maar dat het uit panelen bestáát. Daardoor kan het per vierkante meter veel meer energie opwekken dan de bestaande zonnedaken. Uitdaging voor Benthem Crouwel Architects daarbij was om het ook nog een beetje mooi te maken.

Ontwikkeling Schieoevers en TU Delft Campus

Het station is nu nog guur en grijs. Maar dat gaat veranderen. De Delftse wethouder Stephan Brandligt (o.a. duurzaamheid) laat weten dat het college van B&W van Delft het heel belangrijk vindt dat het vernieuwde en energieneutrale station Delft Campus deze kwaliteitsimpuls krijgt. ‘Met de naamswijziging, de overkapping van zonnepanelen en de ondertunneling wordt een start gemaakt met de ontwikkeling van het stationsgebied. Voor de ontwikkeling en beoogde verdichting van dit ov-knooppunt zal met name op het gebied van mobiliteit gekeken worden naar de nieuwste en beste innovaties.’ Hij vervolgt: ‘Ook de naastgelegen Schieoevers en TU Delft Campus, waar de komende jaren veel gaat gebeuren, hebben profijt bij deze ontwikkeling. Het stationsgebied wordt een levendig gebied waar je prettig kunt wonen, werken en recreëren. Het college van B&W kijkt er naar uit om samen met partijen in het gebied aan de slag te gaan om hier het station en de stationsomgeving van de toekomst te realiseren.’

Start 2019, oplevering 2023

De verbetering van station Delft Campus valt samen met de aanpak van de spoorlijn Den Haag-Rotterdam, een van de drukstbereden treinroutes in Nederland. Nu al rijden hier ruim twintig treinen per uur. En dat worden er straks zelfs 28. Daarvoor breidt ProRail het aantal sporen uit van twee naar vier. De start van de bouw van het nieuwe station is in het najaar 2019. Het station moet in 2023 af zijn.

Reageer op dit artikel