nieuws

ParkBee: een technologiebedrijf met vastgoedcomponent

Data en technologie

Parkeer-startup ParkBee beheert inmiddels zo’n 2.860 parkeerplaatsen in garages van bedrijfskantoren. Vastgoedeigenaren profiteren van extra inkomsten die kunnen oplopen tot een kwart miljoen euro op jaarbasis.

ParkBee: een technologiebedrijf met vastgoedcomponent
Wouter de Bruijne Foto: Jorrit Lousberg

Breed lachend ontvangt directeur Wouter de Bruijne van parkeer-startup ParkBee zijn bezoek in het Amsterdamse kantoor van het jonge bedrijf. Zijn onderneming is ondergebracht in een voormalig schoolgebouw in een woonwijk op een steenworp afstand van het Amstelstation. Hier wordt gewerkt aan de gestage groei van het bedrijf door het aansluiten van parkeergarages van vastgoedeigenaren, waardoor deze toegankelijk worden voor consumenten. Inmiddels verhuurt het bedrijf in totaal zo’n 2.860 parkeerplekken.

‘Klopt, onze primaire doelgroep bestaat uit vastgoedeigenaren’, bevestigt De Bruijne. ‘Hun parkeergarages staan ’s avonds en in het weekeinde – maar steeds vaker ook overdag – volledig of grotendeels leeg. We spreken nu ook met uitbaters van commerciële parkeergarages, die eveneens met leegstand te kampen hebben. Door onze automobilisten tegen een lager tarief een plek aan te bieden, verhogen zij hun totale rendement.’

ParkBee groeit met zo’n acht tot tien nieuwe parkeerlocaties per maand. Om consumenten de parkeergarage te laten gebruiken moet het bedrijf wat hardware installeren waarmee de slagboom en een toegangsdeur automatisch kunnen worden geopend. De vastgoedeigenaar hoeft daarin niet te investeren, de startup neemt die kosten voor zijn rekening en verzorgt de installatie. De extra inkomsten voor de vastgoedeigenaar kunnen oplopen tot zo’n 250.000 euro per jaar.

Collectant

De startup doet niet rechtstreeks zaken met consumenten, maar maakt gebruik van de digitale parkeergeldcollectant Parkmobile en het zustermerk voor zakelijke gebruikers Park-line. Dit bedrijf brengt de ‘alternatieve’ parkeerlocaties van ParkBee feitelijk aan de man, waardoor het jonge bedrijf zich volledig kan richten op het ontzorgen van vastgoedeigenaren.

‘Wij hebben geen eigen app, maar haken aan bij die van Parkmobile. Wij zijn vooral een technologiebedrijf dat garages van kantoorgebouwen ontsluit voor particulieren. Het voordeel voor de consument is dat zij tegen een laag tarief parkeren op toplocaties.’ Zo rekent de ParkBee-garage aan de Tweede Constantijn Huygensstraat, naast de Overtoom, rekent 2,20 euro per uur met een maximum van 15 euro. ‘De nabijgelegen commerciële garage kost 7 euro per uur, met een maximum van 68 euro per dag.’

Angel investors

Sinds januari 2017 is ParkBee ook actief in Londen. Daar werkt het bedrijf samen met de parkeer-app RingGo, de Britse tegenvoeter van Parkmobile. De internationale expansie wordt gefinancierd uit de 1,8 miljoen euro die het bedrijf in oktober 2016 ophaalde bij de regionale ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter, de investeringsmaatschappij van de Provincie Zuid-Holland. Eerder kreeg het bedrijf al een injectie van vier zogeheten angel investors. ‘Britten hebben een totaal andere parkeercultuur. Automobilisten parkeren het liefst bij verkeersknooppunten, om vervolgens met het OV naar het centrum van Londen te reizen.’

De basis voor het bedrijf werd in 2013 gelegd door de Britse expat Tom Buchmann en zijn Chinese collega ‘Jay’ Jian Jiang. Zij reisden elke dag met de auto van Rotterdam en Den Haag naar Amsterdam en verbaasden zich over de parkeertarieven daar, terwijl er in bedrijfsgarages op hetzelfde moment een groot aantal parkeerplaatsen leeg staan. Die extra capaciteit wilden zij beschikbaar maken voor het grote publiek. Via het ESA Incubation Center en de tech-incubator YES!Delft werkten zij aan een oplossing om via een cloud-platform de slagboom of het hek van parkeergarages te openen. Daarmee was ParkBee geboren.

Vroeg stadium

Vastgoedbelegger Hanzevast was één van de eerste vastgoedeigenaren die in 2016 twee parkeergarages in Arnhem en Lelystad via ParkBee openstelde voor het publiek. Ook investeerder Cromwell Property Group (eerder bekend als Valad) werkt sinds het begin met de startup samen. Ook vastgoedadviseur DTZ Zadelhoff (nu opgegaan in Cushman & Wakefield) zag in een vroeg stadium de mogelijke betekenis van het bedrijf voor de vastgoedsector. Het management team van de startup wordt bovendien bijgestaan door voormalig ceo van CBRE Global Investors in Nederland, Pieter Hendrikse.

Tijdens de vastgoedbeurs Mipim in Cannes in maart 2017 behaalde ParkBee de tweede plaats in de finale van de Mipim Startup Competitie. Het bedrijf benadrukte tijdens de wedstrijd het aantal parkeerplekken in bedrijfsgarages die onbenut blijven. In Londen worden 1,1 miljoen parkeerplekken niet optimaal benut, in Parijs is dat aantal 450.000 en in Amsterdam 50.000. Deze parkeerplekken staan buiten kantooruren leeg. Daarnaast wordt ook overdag gemiddeld 30 procent van deze plekken niet gebruikt.

Particulieren

Het verhuren van parkeerplaatsen van particulieren laat ParkBee graag aan anderen over, zoals de Franse startup Mobypark.com. ‘Zij zijn eigenlijk de Airbnb voor het parkeren, waarbij particulieren hun eigen parkeerplek ter beschikking stellen aan andere consumenten. Mobypark zit – net als Airbnb – met niet-digitale processen als een sleuteloverdracht. Wij hebben ervoor gekozen ons te richten op de professionele vastgoedeigenaar. Onze technologie is bovendien schaalbaar.’

De Bruijne werkte eerder als directeur bij incubator YES!Delft en raakte daar enthousiast door de plannen van ParkBee-oprichters Buchmann en Jiang. Zo enthousiast dat hij de overstap naar het bedrijf maakte. Zijn persoonlijke drijfveer is het duurzaamheidsaspect dat in de bedrijfsstrategie zit opgesloten. ‘Laten wij eerst de parkeercapaciteit die er al in benutten, voor wij nieuwe parkeergarages bouwen.’

Autonome auto’s

Dat het bedrijfsmodel wordt ondergraven door de introductie van zelfrijdende auto’s in Nederland, gelooft De Bruijne niet. ‘Natuurlijk komen die er, maar het duurt nog 15 tot 20 jaar voor die op grote schaal rondrijden. En, ook autonome auto’s moeten parkeren. Dat zullen zij doen op een plek met een goedwerkende, technologische interface – bij ons dus. Maar voorlopig hebben wij in de grote steden nog een groot tekort aan parkeerplaatsen dat wij kunnen oplossen.’

Is de ParkBee-technologie niet ook in andere markten inzetbaar? ‘Natuurlijk kunnen wij ook andere deuren automatisch openen. Maar wij zijn een technologiebedrijf met een vastgoedcomponent. De vastgoedsector is goed georganiseerd, met enkele grote property managers die internationaal optreden. Wij houden onze focus op deze ene markt. Wel willen wij onze dienstverlening verder verrijken, zo kijken we nu naar het aanbieden van elektrisch laden.’

Foto's

Reageer op dit artikel