blog

Last mile logistiek zit in wensenpakket werknemer

Data en technologie

Last mile logistiek zit in wensenpakket werknemer
Niek Poppelaars en Erik Beekman

Je kent het wel: last minute nog een zwembroek bestellen voor de vakantie, of een cadeau voor die verjaardag morgen. De tijd dringt, maar als je nu online bestelt, kun je het morgen op kantoor laten bezorgen.

Meer en meer mensen in Europa shoppen online om tijd en geld te besparen. Maar houden we wel voldoende rekening met de implicaties die deze toename van leveringen heeft voor onze kantoorgebouwen?

Zullen bedrijven in de toekomst pakketbezorging op, dan wel buiten kantoor, meenemen in hun overwegingen als ze naar nieuwe kantoorruimte zoeken? Wij denken van wel. Dit bepaalt mede de lay-out van kantoorruimte, wat meegenomen moet worden in de ontwerpfase. Dat is lastig met terugwerkende kracht te implementeren, maar wel iets dat we meer gaan zien in nieuwe kantoren.

Pakketlocker bij werkplek

Volgens het laatste rapport What Workers Want van Savills beschouwt ongeveer vijftig procent van de 18 tot 34-jarige kantoormedewerkers in heel Europa pakketbezorging als een van de belangrijkste factoren in een kantoorruimte. Bovendien zijn werknemers in het Verenigd Koninkrijk en Nederland het meest ontevreden landen waar het gaat om pakketbezorging en pakketlockers in de buurt van hun werkplek.

Voor verhuurders zorgt de grote hoeveelheid leveringen ten eerste voor een ruimtevraagstuk en ten tweede voor een debat over wiens verantwoordelijkheid het is om deze pakketten aan te nemen en te distribueren.

Pakket in kofferbak

E-commerce zal de komende vijf jaar in elk Europees land groeien, waardoor we verwachten dat er ook veel nieuwe innovatieve oplossingen ontstaan. In het Verenigd Koninkrijk is de discussie op gang gekomen om leegstaande winkelruimte in stedelijke gebieden in te zetten voor last-mile logistiek.

In Duitsland test DHL een systeem waarmee pakketten worden afgeleverd in de kofferbak van een auto op het parkeerterrein of in de garage van een kantoorgebouw.

Slimme oplossingen voor laatste mijl

Met de verwachte groei van online retail zou de logistieke sector meer moeten investeren in slimme oplossingen voor de laatste mijl, om pakketten efficiënter bij werknemers te krijgen. Dit is extra nodig nu overheden restricties stellen aan verkeersbewegingen en emissies in de grote steden.

Wij adviseren eigenaren en gebruikers deze trend mee te nemen in hun afwegingen, om daarmee beter te voldoen aan wat werknemers willen.

Over de auteurs:
Erik Beekman is head of Tenant Representation en begeleidt bedrijven bij het vinden van passende kantoorruimte. Niek Poppelaars is co-head Logistics & Industrial bij Savills in Nederland en richt zich onder andere op de verhuur van logistieke ruimte.

Reageer op dit artikel