Corona: online supermarkten breiden capaciteit uit

Corona: online supermarkten breiden capaciteit uit

De wachttijden voor het thuisbezorgen van online bestelde boodschappen lopen flink op, merken veel Nederlanders. De online supermarkten breiden daarom hun capaciteit uit.

Webwinkel Picnic zegt de komende dagen vol te zitten. Bij de webwinkel van Jumbo is het door drukte tijdelijk niet mogelijk om bestellingen te plaatsen en ook bij Albert Heijn is het online 'megadruk', meldt persbureau ANP.

Volgens website Sprout.nl is Picnic op zoek naar honderden nieuwe medewerkers om aan de gestegen vraag te voldoen. Het gaat om bezorgers en mensen die boodschappen inpakken in de fulfillment centers (distributiecentra) van Picnic. Die mensen hoeven niet weer weg op het moment dat de coronadrukte afneemt, zegt woordvoerder Ruben Vermijs van Picnic desgevraagd. 'We zoeken altijd nieuwe mensen. Onze groei werd altijd al beperkt door het aanbod van personeel.'

Busjes eerder vol

Medeoprichter van Picnic Michiel Muller zegt tegen het ANP dat de vraag naar thuisbezorgde boodschappen twee weken geleden al rap begon te stijgen in besmettingshaard Noord-Brabant. 'Nu zien we overal hetzelfde als in Brabant. Er wordt vaker en meer besteld en onze busjes zitten eerder vol.'

Online boodschappen doen won al voor de uitbraak van corona aan populariteit. Normaal gesproken kunnen klanten bij Picnic een bestelling de volgende dag thuis verwachten, maar dat zit er inmiddels niet meer in. 'We zitten voor de komende dagen aan capaciteit helemaal vol.' Volgens Muller is de vraag momenteel drie keer zo hoog als normaal. 'Bovendien krijgen we op sommige dagen net zoveel registraties als we normaal in een week krijgen.'

Megadruk

Albert Heijn laat weten dat de bestel- en bezorgservice het 'megadruk' heeft en aan capaciteitsuitbreiding werkt. 'Wachttijden zijn nu moeilijk aan te geven omdat die constant veranderen als er meer capaciteit bij komt.' Ook die supermarktketen bezorgt contactloos en heeft bestellingen van sommige producten gemaximeerd.

Jumbo kon nog niet reageren op vragen over drukte bij bestel- en bezorgservices maar geeft aan dat bestellen tijdelijk niet mogelijk is. Het aanpassen van een geplaatste bestelling is wel mogelijk. Het bedrijf zegt zijn best te doen om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Lees meer:
Hoe e-commerce het winkellandschap verandert
Coronavirus: al het vastgoednieuws op rij

Peter Hanff

Peter Hanff

Senior redacteur

Studeerde in 1994 af aan de Radboud Universiteit op de eisen voor landen om toe te mogen treden tot de eurozone. Volgt het monetair beleid sindsdien met argusogen. Werkte als journalist voor onder meer De Gelderlander en het Hoger Onderwijs Persbureau. Is sinds 2007 redacteur bij Vastgoedmarkt en heeft de portefeuille financieel.