nieuws

‘Ondertunneling Zuidas levert niets op, stop nu’

Beleggingen

‘Ondertunneling Zuidas levert niets op, stop nu’
Zuidasdok a.i.

Oplopende kosten en conflicten over de ondertunneling van de A10 bij de Zuidas: het is een goed moment het project af te blazen.

Dat betoogt oud-hoogleraar bestuurskunde Wim Derksen op de website van Het Parool. Bij Zuidasdok staan de kosten volgens Derksen niet in verhouding tot de baten. Voor 1,5 miljard euro komt er wat meer ruimte voor kantoren en wint de buitenruimte volgens rijksambtenaren aan kwaliteit.

Het kabinet laat nut en noodzaak van project Zuidasdok onderzoeken door oud-minister Sybilla Dekker. Het project zou miljard euro kosten, maar er dreigt nu een overschrijding met een half miljard. ‘Moeten we wel doorgaan met dit enorme project? Volgens mij is het een goed moment om te stoppen met die tunnel’, schrijft Derksen.

Spiegelen aan dynamiek A10

‘Inderdaad, op dit moment doorsnijdt de A10 de Zuidas. Je kunt ook zeggen dat de A10 een directe verbinding vormt tussen de kantoren van de Zuidas en Schiphol. Met het onder­tunnelen van de A10 win je wellicht enige grond voor nieuwe kantoren. Voor de rest kan je vooral groen aanleggen. Er waren indertijd nogal wat rijksambtenaren die meenden dat het gebied met dat parkje aan ‘ruimtelijke kwaliteit’ wint. Geen auto’s meer, maar alleen maar gras en bomen. Ze vonden dat vooral ‘mooier’’, betoogt Derksen.

Dan dienen zich volgens Derksen twee vragen aan. ‘Ten eerste: is dat ‘mooier’ ons 1 miljard euro (en nu dus al anderhalf miljard) waard? Ten tweede: zou het kunnen dat al die bedrijven zich daar hebben gevestigd omdat zij onder ‘mooi’ iets anders verstaan? Is het denkbaar dat ze helemaal niet op gras en bomen zitten te wachten, maar zich juist hebben willen spiegelen aan de dynamiek van de A10? Dan moeten die auto’s lekker boven de grond blijven rijden.’

Reageer op dit artikel