'Schaarste in tijd zorgt voor minder belasting op de stad'

'Schaarste in tijd zorgt voor minder belasting op de stad'
CB, Culemborg

'Zolang webwinkels blijven concurreren op snelheid is er geen incentive om het distributieproces anders te doen dan dat het nu verloopt en blijven busjes af en aan de stad in rijden.' Dit zegt directeur Operations bij logistiek dienstverlener CB - voorheen het Centraal Boekhuis - Cees Pronk. Hij verwacht dan ook restricties vanuit de overheid.

Pronk is is één van de sprekers tijden het ‘Congres Stadslogistiek’ dat op donderdag 28 maart 2019 plaatsvindt bij City Hub Utrecht. CB distribueert fysieke boeken en e-books naar winkels en online in Nederland en België en biedt logistieke oplossingen voor de Healthcare-markt. Het creëren van schaarste in tijdslots dat auto’s de stad in mogen, is volgens hem één van de oplossingen voor het mobiliteitsprobleem in steden.

Van oudsher zijn wij gewend om alle retaildistributie zelf te doen, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet”

‘Restricties vanuit de overheid wanneer je met je auto de stad in mag, zijn de enige mogelijkheid om iets te doen aan het af en aan rijden van busjes. Want pas als er schaarste is, komt er ruimte voor nieuwe oplossingen en initiatieven.’ Die schaarste is volgens Pronk tweeledig. ‘Enerzijds wordt het vinden van mensen en dus chauffeurs steeds lastiger en wanneer er overal venstertijden worden ingezet, wordt ook de tijd die je de stad in mag rijden schaars. Wanneer dit werkelijkheid wordt, worden bedrijven en vervoerders gedwongen om meer samen te werken, want zij hebben geen keuze meer.’

Het is volgens Pronk belangrijk dat bedrijven zoals CB zich hierop voorbereiden. ‘Van oudsher zijn wij gewend om voor alle retaildistributie alles zelf te doen, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Door met partners te werken hebben wij nu al een kooldioxide-reductie behaalt van twintig procent’, vertelt Pronk. CB kijkt per zending welke mobiliteit daarbij past. ‘Daar hebben wij een IT-platform voor ontwikkeld. De intelligentietool bekijkt per dag en per zending of wij met eigen vrachtwagens gaan leveren of dat wij een strategische partner zoals Audax Logistiek, Foox of andere carriers zoals PostNL inzetten.’

PostNL-bezorger bij het schoolplein

Daarnaast voorziet Pronk meer duurzame initiatieven. ‘Denk aan een Uber-achtig model, waarbij consumenten ingezet worden om pakketten af te leveren vlakbij hun huis. Carpoolen is nooit echt aangeslagen, maar dat is ook vanuit privacyoverweging, want je zit met iemand anders in een auto. Van een paar pakketjes naast je in de auto, heeft niemand last’, zegt hij. Slimme concepten kunnen volgens Pronk dus heel simpel zijn. ‘Wij hebben een PostNL-bezorger die ’s ochtends bij school gaat staan en dan de helft van zijn pakketjes al kan meegeven aan ouders die hun kinderen brengen. Wat ik bedoel, is dat wij andere vormen moeten bedenken om de stroom aan pakketjes en daarmee de aantallen busjes die door de steden rijden te reguleren. In de combinatie van al die ideeën ligt de oplossing voor het mobiliteitsvraagstuk.’

Congres Stadslogistiek 2018Naast Pronk verzorgen onder meer Walther Ploos van Amstel (HvA), Tia van Beek (Principal), Wim Eringfeld (Stec Groep), Rinse van der Woude (City Hub) en Edwin van de Woestijne (ASR Real Estate) een sessie. Het Congres Stadslogistiek is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in de uitdagingen rondom stadslogistiek en hoe gemeenten, verladers en winkeliers hiermee omgaan. De kosten bedragen 299 euro, abonnees van Vastgoedmarkt betalen 249 euro. Schrijf je nu in.