nieuws

E-commerce brengt logistiek naar de stadsrand

Beleggingen

E-commerce brengt logistiek naar de stadsrand
Meerlaags Prologis dc in Zama, net buiten Tokio, Japan

Logistieke dienstverleners willen steeds dichter bij de stadsrand zitten, constateert de Amerikaanse logistieke belegger en ontwikkelaar Prologis. ‘Wij kopen nu product dat wij eerder niet wilden hebben.’

De vraag naar logistieke objecten aan de stadsrand tekent zich duidelijk af in bijvoorbeeld Seattle, Chicago en New York, vertelt Bram Verhoeven, bij Prologis verantwoordelijk voor de regio Noord-Europa. ‘Wij kopen daar objecten die wij eerder niet wilden hebben. Wij zijn daar ook distributiecentra aan het stapelen, net zoals wij hebben gedaan in Tokio.’

Nabij de haven van Seattle ontwikkelde Prologis aan 6050 East Marginal Way South een drielaags dc, waar grote trucks op de begane grond én op de eerste etage kunnen docken. Via enkele dockboards met daarachter een lift kunnen huurders op de bovenste etage worden bediend. ‘In Japan bouwen wij dc’s met vier tot zes lagen met op de kopse kant van die grote wokkels, die je in Nederland alleen aan parkeergarages ziet.’ Een voorbeeld daarvan is het distributiepark Zama, nabij de Japanse hoofdstad Tokio.

Last mile-huur ligt boven die van kantoren

De huurprijzen voor stadslogistiek liggen ruim boven die van de dozen van 100.000 m2 op een afstandje van de stad. ‘En waarschijnlijk ook boven de kantoorhuren in de directe omgeving. Huurders in het Verenigd Koninkrijk zijn bijvoorbeeld Amazon Prime, dat er producten opslaat die binnen een uur bij de klant moet kunnen zijn. Het gaat daarbij om producten met een hoge marge, zoals een iPad, maar ook een grappige koffiebeker.’ Ook in Parijs kocht Prologis onlangs een logistiek object in de stad, in de kantorenwijk La Défense.

‘Ik zie dezelfde kansen in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht’, zegt Verhoeven. Hij citeert Coolblue-ceo Pieter Zwart, die zegt dat e-commerce de minst efficiënte supply-chain is die bestaat. ‘Hoe lang wordt dat nog getolereerd? Het kan niet anders of er zal wet- en regelgeving komen die de huidige verspilling en milieubelasting verbiedt. Ik voorzie een combinatie van grotere dc’s in het land, met zogeheten last touch-centers in de steden. Wij zullen zorgen dat wij hierin meedoen.’

Gemeenten hebben geen beleid

Het betekent volgens hem een kans voor verloederde bedrijventerreinen in het binnenstedelijke gebied, waarnaar nu met een schuin oog wordt gekeken als woningbouwlocatie. ‘Gemeenten zullen zich bewuster worden van het probleem. Consumenten kopen steeds meer online. Het enige nadeel is, de groei gaat te snel. Steden hebben hiervoor nog geen beleid.’

Reageer op dit artikel