nieuws

‘Dagelijkse boodschap steeds vaker online’

Beleggingen

Consumenten zullen de komende jaren steeds vaker ook de dagelijkse boodschappen online gaan doen.

‘Dagelijkse boodschap steeds vaker online’
AH Pick Up Point Oostzaan

Dat meldt GfK op basis van marktonderzoek onder ruim 5.000 Nederlanders. Momenteel blijven online-bestellingen bij supermarkten wat achter bij andere diensten en producten zoals consumentenelektronica, kleren, sport en telecom.

Bijna een kwart van alles wat Nederlandse consumenten uitgeven aan producten en diensten gebeurt momenteel online. Van alle dagelijkse boodschappen wordt nu nog ongeveer 3 procent online besteld. De verwachting is dat dit aandeel in 2022 uitkomt op circa 18 procent.

Reden voor consumenten om de dagelijkse boodschappen nu nog niet online te bestellen is onder meer het ruime aanbod van supermarkten in de buurt. Verder willen consumenten versproducten liever zelf uitkiezen, in plaats van dit over te laten aan de supermarktmedewerker. Ongeveer een vijfde van de ondervraagden geeft bovendien de hoge bezorgkosten op als reden om boodschappen nog niet online te bestellen.

Reageer op dit artikel