nieuws

Cendant neemt bungalowparkbedrijf Landal Greenparks over

Beleggingen

Bungalowparkbedrijf Landal Greenparks wordt onderdeel van het Amerikaanse Cendant-concern.

Cendant heeft woensdag voor 158 miljoen euro alle aandelen van het Voorburgse bedrijf overgenomen van twee investeringsmaatschappijen, het Britse Charterhouse Capital en de Rotterdamse Indofin Group. Door de overname van Landal Greenparks heeft het Amerikaanse bedrijf bijna 10.000 vakantiewoningen erbij, verspreid over meer dan vijftig bungalowparken in Europa. In totaal omvat de Europese verhuurtak van Cendant nu ongeveer 50.000 villa’s, bungalows en caravans in 22 landen. Cendant is gespecialiseerd in recreatief vastgoed en werkt in Europa onder meer onder de merknamen Ramada en Day Ins. De bestaande 40.000 bungalows zijn de afgelopen drie jaar via een reeks overnames verkregen. Ook de autoverhuurbedrijven Avis en Budget zijn eigendom, evenals het reserveringssysteem Galileo. De overige activiteiten van Cedant omvatten onder andere hotels en franchising van vastgoed in de Verenigde Staten.Landal Greenparks ontstond in 1996 door de overname van Aegon Vakantieparken door Charterhouse Capital, die een meerderheidsbelang heeft, en de Indofin Group. Acht jaar geleden draaide het bedrijf een omzet van ongeveer 40 miljoen euro met ongeveer 200 medewerkers en vijftien vakantieparken in twee landen. Vorig jaar bedroeg de omzet zo’n 175 miljoen euro met 53 bungalowparken. Daarvan zijn er veertig in Nederland gevestigd met ongeveer 7000 bungalows, zes in België, vijf in Duitsland, een in Oostenrijk en nog een in Tsjechië. Volgens algemeen directeur L. van der Meer van Landal Greenparks hebben zijn beide aandeelhouders Landal verkocht omdat ‘het durfkapitalisten zijn die na acht jaar hun beleggingswinst willen pakken.’ De normale tijdshorizon van dergelijke beleggers is vijf à zes jaar. ‘Met ons bedrijf gaat het uitstekend. Vorig jaar is de omzet met 5 procent gestegen.’ Hij verwacht veel van de nieuwe eigenaar. ‘Wij vullen elkaar goed aan. Cendant heeft vooral parken in Scandinavië, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje en Italië. Wij zitten vooral in Nederland en groeien in Duitsland, Oostenrijk, België en Tsjechië.’ Volgens Van der Meer zijn er geen negatieve gevolgen te verwachten voor de ongeveer 1100 werknemers van zijn bedrijf. ‘Wij houden onze eigen merknaam en kunnen onze eigen strategie blijven volgen.’

Reageer op dit artikel