blog

De nacht is het donkerst net voor de zon opkomt

Beleggingen

De nacht is het donkerst net voor de zon opkomt
Michiel Boonen

De afgelopen weken was het weer kommer en kwel op de Nederlandse retailmarkt.

Het rumoer dat Hudson’s Bay de Nederlandse markt definitief de rug toekeert, gecombineerd met (lokale) faillissementen van onder meer Esprit doen de (Nederlandse) retailmarkt geen goed. Maar, is het niet altijd het donkerst net voordat de zon opkomt?

Lego opent in oktober 2019 zijn eerste Nederlandse winkel in Hoog Catharijne, terwijl een volgende winkel aan de Amsterdamse Kalverstraat niet lang op zich laat wachten. Verschillende Europese en Amerikaanse lingeriemerken zijn actief op zoek om zich te vestigen in de grootste Nederlandse steden. En in september maakte Hollister bekend een flagshipstore aan de Kalverstraat te openen. En dan heb ik het nog niet gehad over de toevloed van Aziatische partijen die – na de succesvolle opening van Uniqlo in Amterdam – ook steeds meer interesse tonen in het openen van winkels in Nederland.

Combineer die (vernieuwde) toetredings- en expansiedrang met de positieve cijfers van retailreus Inditex (pdf), waarvan de omzet op jaarbasis met zeven procent steeg en het beeld wordt een stuk minder somber. Tel daarbij de verschillende retail beleggingstransacties op die de afgelopen weken aangekondigd werden en het tij lijkt langzaam te keren voor de Nederlandse retailsector. Laat de zon zich deze nazomer dan eindelijk weer zien?

Over de auteur
Michiel Boonen is consultant Research & Strategy bij vastgoedadviseur JLL.

Reageer op dit artikel