nieuws

Parkeerbeheerder Apcoa wil flink gas geven

Vastgoedbeheer

Big data en digitalisering maken een cruciaal onderdeel uit van de groeistrategie van Apcoa, marktleider in Europees parkeerbeheer. ‘Zo kunnen we veel beter met onze klanten communiceren en het leidt tot meer gebruikersgemak’, stelt topman Philip Op de Beeck. Ook in Nederland wil Apcoa flink groeien.

Parkeerbeheerder Apcoa wil flink gas geven

Parkeerbeheerder Apcoa opereert in een wereld van grote transactie aantallen, kleine bedragen en flinterdunne marges. Van oudsher was er weinig ruimte voor communicatie met de vele miljoenen klanten. Jaarlijks boekt het bedrijf met zijn 1,5 miljoen beheerde parkeerplaatsen een slordige 150 miljoen transacties met een gemiddelde waarde van 3 à 4 euro.

Tot voor kort wist het ruim veertig jaar oude bedrijf niet wie zijn klanten waren, laat staan dat ermee gecommuniceerd kon worden Maar dat verandert snel dankzij loyaliteitsprogramma’s, digitalisering en het gebruik van big data, legt Apcoa’s Ceo Philip Op de Beeck uit. Apcoa betreedt volgens de Vlaming zo nieuwe wegen om met de klant te communiceren. Digitalisering leidt tot meer gebruikersgemak en uiteindelijk tot efficiënter parkeerbeheer. ‘We willen hiermee voorop lopen in de Europese parkeermarkt,’ betoogt hij.

Apcoa beheert 1,5 miljoen parkeerplaatsen in twaalf Europese landen en is daarmee marktleider in Europa. In thuismarkt Duitsland, het hoofdkantoor staat in Stuttgart, is Apcoa op afstand de grootste. In ons land moet de veertig jaar oude onderneming met 30 parkeergarages, goed voor 10.000 parkeerplaatsen, bijvoorbeeld nog genoegen nemen met de vierde plaats. ‘Maar ook in Nederland willen we flink gas geven’, verklaart Op den Beeck. ‘We streven op Europese schaal naar 7 à 10 procent groei per jaar. Dat zal komen van nieuwe klanten en bestaande klanten die grotere delen van hun parkeerbeheer aan ons uitbesteden. Vooral bij ziekenhuizen liggen bijvoorbeeld nog volop groeimogelijkheden.’

Het zelf kopen van parkeergarages, vormt geen onderdeel van de groeistrategie, benadrukt de Ceo. ‘Apcoa onderscheidt zich in de markt van veel andere grote parkeerbeheerders in Europa, juist doordat we geen parkeerplaatsen bezitten. Zo kan er nimmer onduidelijkheid ontstaan over onze eigen positie bij partners, die de exploitatie of het beheer van hun parkeerfaciliteiten aan Apcoa hebben uitbesteed zoals projectontwikkelaars, vastgoedbeleggers, gemeenten, vliegvelden, ziekenhuizen, winkelcentra enzovoorts.’ (EW)

Meer over de groeistrategie van Apcoa en de inzet van big data in het decembernummer van Vastgoedmarkt dat 15 december verschijnt.

Reageer op dit artikel