nieuws

‘Hooguit helft verwacht bezoekersaantal voor outlet Zoetermeer’

regios

Het geplande Holland Outlet Mall Zoetermeer (HOM) zal maximaal 3 miljoen in plaats van de verwachte 6,5 miljoen bezoekers per jaar trekken. Bovendien lijkt het outlet een regulier winkelcentrum te worden waar geen markt voor is.

‘Hooguit helft verwacht bezoekersaantal voor outlet Zoetermeer’

Dat schrijft Cees-Jan Pen, vastgoedlector Fontys Hogescholen, in een brief aan de gemeenteraad van Zoetermeer en Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland. De brief is een aanvulling op zijn eerdere verklaring voor een commissievergadering op 9 januari. Daarin bleek een meerderheid positief tegen het project van Provast te staan. Op 23 januari stemt de gemeenteraad over het project. Wat betreft Pen moet het outletcentrum van 18.000 m2 en uiteindelijk 31.000 m2 er niet komen. Met een leegstand van 600.000 m2 op een winkelvoorraad van 5,5 miljoen vierkante meter heeft Zuid-Holland al te veel retail.

Met 90.000 m2 aan nieuwe outletplannen in Nederland (Halfweg, Zevenaar, Zoetermeer, Assen) en in totaal 30.000 m2 toevoegingen in bestaande outletcentra in Lelystad, Roosendaal en Roermond, is de outletmarkt volgens hem al ‘meer dan verzadigd’. Mochten deze projecten toch worden gerealiseerd, zullen retailers elders 200 miljoen euro omzet verliezen. ‘Het is ondenkbaar dat de consument vanwege de komst van een outletcenter ineens 200 miljoen meer gaat uitgeven’, aldus Pen. Hij noemt het opmerkelijk dat Zoetermeer 6,5 tot 7,3 miljoen bezoekers als realistisch doel ziet.

‘Halfweg bij Amsterdam gaat uit van 3 miljoen bezoekers. In Roermond (de meest succesvolle outlet van Europa) bereikt men na vijftien jaar investeren en marketen 5,5 miljoen bezoekers, terwijl op deze centrale locatie sprake is van een klantenpotentieel van 22,5 miljoen. HOM zal zich naast een handvol buitenlandse bezoekers toch vooral richten op de Randstad (7 miljoen inwoners) en zit al tussen Roosendaal en Halfweg in. Je zou de bezoekerspotentie ook als je Zoetermeer op de kaart wilt zetten minimaal moeten delen door twee of meer. Uitgaan van 3 miljoen bezoekers zou een stuk realistischer zijn.’

De lector gelooft evenmin in het onderscheidend vermogen van het outlet. ‘HOM moet wat betreft branchering, productkenmerken, ondernemerstypen en doelgroepen onderscheidend zijn van de binnenstad. De grote vraag en opgave is hoe dit gewenste onderscheid vast te leggen in afspraken, contracten, bestemmingsplannen en via de omgevingsvergunning. Complicerende factor is dat de EU hierin via de dienstenrichtlijn stevige beperkingen oplegt. Om de HOM te ‘verbinden’ met de andere delen van de binnenstad zullen nog eens extra nieuwe m2 winkeloppervlakte nodig zijn. Ik vrees dat de locatie wordt ontwikkeld tot een tweede stadscentrum met reguliere retail. Op basis van onderzoek in Zuid-Holland blijkt dat met uitzondering van Haaglanden helemaal geen ruimte is voor zo’n extra binnenstad.’ (MvL)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels