nieuws

Centrum Rotterdam richting oevers dankzij nieuwe Maasbruggen

regios

Met de geplande aanleg van twee extra bruggen over de Maas in Rotterdam komen ontwikkellocaties vrij en verschuift het stadscentrum naar beide rivieroevers.

Dat valt op te maken uit het Stedelijk verkeersplan Rotterdam 2016-2030. Het Rotterdamse stadsbestuur wil zo spoedig mogelijk een nieuwe oeververbinding tussen Rotterdam-West en de Waalhaven aanleggen. Daarna zin het college van burgemeester en wethouders op een brug aan de oostkant van Rotterdam, tussen Kralingen en het gebied waar de nieuwe Kuip is gepland. Het is de bedoeling dat de nieuwe bruggen worden gefinancierd door de gemeente, EU en het Rijk. De komende maanden gaat het stadsbestuur met bewoners, bedrijven en organisaties in gesprek.

Met de bruggen en extra maatregelen voor fietsers en OV-gebruikers kan volgens Rotterdam het autoverkeer over de Coolsingel met 40 procent en over de ’s Gravendijkwal met 50 procent omlaag. Als ook de bestaande oeververbindingen beter worden benut, verdwijnt een aanzienlijk deel van het autoverkeer uit de stadswijken. Dit levert ruimte op voor nieuwe ontwikkellocaties, groen en een autoluwe binnenstad, aldus Rotterdam. Als deze ontwikkeling doorzet, zal het nieuwe stadscentrum langzaam verschuiven naar beide oevers van de rivier.

Deze ontwikkeling is al ingezet door de nieuwbouw op de Kop van Zuid met de meest spectaculaire vastgoedprojecten op de Wilhelminapier. Hoe belangrijk een oeverbinding kan zijn, blijkt uit de positieve ontwikkeling van Katendrecht in Rotterdam Zuid. Mede dankzij de voetgangers- en fietsbrug van Wilhelminapier (hotel New York) naar het Deliplein is Katendrecht beter ontsloten en een populaire bestemming geworden voor woonconsumenten, projectontwikkelaars en vastgoedbeleggers.

Wethouder Pex Langenberg (verkeer en duurzaamheid: ‘Rotterdam biedt sinds de Wederopbouw ruim baan aan de auto. We zien echter dat behoeften veranderen. De bestaande verbindingen over de Maas kunnen we beter benutten, met name voor openbaar vervoer. Denk bijvoorbeeld aan een tramlijn over de Willemsbrug of door de Maastunnels.’ Ook wil hij meer vervoer over water en betere fietsroutes (met name de as Schieplein – Zuidplein) en de binnenstad voortaan te ontwerpen vanuit de voetganger. Zo moeten grote (auto)verkeerspleinen als het Hofplein en het Droogleever Fortuynplein vriendelijker worden voor voetgangers en fietsers.’

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels