nieuws

Sluisbuurt wordt ‘Vancouver aan het IJ’

regios

Amsterdam gaat de Sluisbuurt bestemmen voor hoogbouw. Op het meest westelijke gedeelte van Zeeburgereiland komen 28 gebouwen met een hoogte tot 143 meter, goed voor 5.500 woningen.

Sluisbuurt wordt ‘Vancouver aan het IJ’

Dat blijkt uit het stedenbouwkundig plan dat het Amsterdamse stadsbestuur eind vorige week heeft bekendgemaakt. Het college heeft in het plan de ambitie geformuleerd om maximaal 5.500 woningen op deze locatie te bouwen.Elf gebouwen hebben een hoogte van 30-40 meter, elf torens worden 40 tot 80 meter en zes torens bereiken een hoogte tussen de 80 en 143 meter. De hoogste torens zijn vergelijkbaar met een slankere versie van de Rembrandttoren, met 135 meter het tot nu toe hoogste gebouw van de hoofdstad.

Er is goed nagedacht over de plek van de torens, aldus het stadsbestuur. De hoogste torens staan in het noorden van het gebied en worden uit elkaar geplaatst zodat de skyline transparant en indrukwekkend is. Vanuit de historische binnenstad zullen de torens niet of nauwelijks te zien zijn. De Sluisbuurt moet geen Manhattan aan het IJ worden, maar wordt eerder gemodelleerd naar Vancouver. Deze Canadese kuststad heeft weliswaar hoogbouw maar ook lage plintgebouwen met publieke voorzieningen, leerde het stadsbestuur er tijdens een werkbezoek.

De Sluisbuurt krijgt ongeveer 30 procent sociale huurwoningen en 70 procent vrije sector woningen. Hierbij wordt ook rekening gehouden met mensen die te veel verdienen voor een sociale huurwoning maar te weinig voor een vrije sectorwoning. Hier wordt middeldure huur voor ontwikkeld. Naast woningen wordt ruimte gemaakt voor maximaal 100.000 m2 bruto vloeroppervlakte voor buurtvoorzieningen, winkels, werkruimten en commerciële functies. Ook vallen grotere voorzieningen zoals scholen hieronder.

Amsterdam heeft een flinke woningbouwopgave de komende jaren. Elk jaar melden 11.000 nieuwe bewoners zich in Amsterdam. Wethouder Grondzaken Eric van der Burg: ‘Amsterdam groeit binnen de bestaande stadsgrenzen. We hebben afgesproken om gebieden zoals landelijk Noord ook echt landelijk te houden en daar niet te bouwen. Dit betekent dat we op andere plekken gaan verdichten en de hoogte in gaan. Naast stedelijk wordt de Sluisbuurt ook een prachtige locatie met veel water waar fietsers en voetgangers centraal staan.’

In de nieuwe woonwijk staan fietsen, lopen, sporten en bewegen centraal staan. ‘Met brede stoepen en schoolpleinen nodigen we kinderen uit om buiten te spelen. Ook gebouwen worden met dit principe gebouwd, denk hierbij aan sporten op het dak. Buurt-, sport-, groen- en wijkvoorzieningen worden verspreid door de buurt aangelegd en nodigen uit tot bewegen met (on-)verharde paden voor fietsen, wandelen en hardlopen. Een nieuwe fietsbrug zorgt ervoor dat de buurt vanaf het Oostelijk Havengebied goed bereikbaar is’, aldus de wethouder. Het stedenbouwkundig plan ligt tot 22 december ter visie. (MvL)

Reageer op dit artikel