nieuws

Amsterdam beste winkelstad in de Benelux

regios

Amsterdam staat bovenaan de ranglijst van beste winkelsteden in de Benelux, gevolgd door Brussel, Antwerpen, Luxemburg en Rotterdam. Dat blijkt uit Destination Benelux 2016 van JLL.

De hoofdstad van Nederland biedt veel internationale allure waardoor nationale en internationale retailers, zoals Rituals, Ted Baker, Primark en Hudson’s Bay Company, zich hier willen vestigen. De stad profiteert van een groot aantal toeristen, waar zowel het mainstream- als het luxe segment van profiteert. Dit zorgt ervoor dat de tophuren hier nog steeds stijgen.

In de gehele Benelux is te zien dat de combinatie tussen ‘fysiek’ en ‘online’ winkelen een grote impact heeft op het winkellandschap. Door deze trend passen retailers hun strategie aan en worden zogenaamde ‘phygital’ winkels, waarin online en fysiek naadloos op elkaar aansluit, steeds belangrijker. Dit blijkt onder meer uit online winkels zoals Coolblue en Amazon, die fysieke winkels geopend hebben of willen gaan openen, en de uitbreiding van JD Sports, TK Maxx en Topshop.

Het belang van food & beverage neemt sinds enkele jaren toe. Het wordt steeds vaker een vanzelfsprekende bestemming voor het winkelende publiek. De populariteit van de Markthal in Rotterdam en de Hallen in Amsterdam zijn hier goede voorbeelden van. Met de ontwikkeling van food & beverage gaat de populariteit van de topsteden verder toenemen en gaan consumenten deze steden vaker bezoeken om vrije tijd door te brengen. Winkelen is daarbij één van de kernactiviteiten, maar door additioneel aanbod wordt de beleving compleet gemaakt.

Ook het luxe segment ontwikkelt zich nog steeds en de invloed van online winkelen op dit segment is marginaal. Het aantal luxury flagship stores dat de afgelopen 24 maanden is geopend reflecteert het welzijn van het luxe segment in de Benelux. Denk hierbij aan Natan op de P.C. Hooftstraat en Dolce & Gabbana en Fabiana Filippi die beide een flagship store gaan openen in Brussel. De opkomst van deze flagship stores is eveneens zichtbaar bij grote mainstream merken zoals H&M en Zara die uitbreidingsmogelijkheden zien voor hun flagship stores in A1-winkelgebieden. 

JLL’s Destination Retail Benelux 2016 kijkt naar de aanwezigheid van 200 nationale- en internationale retailers in de dertien belangrijke steden in de Benelux. Daarbij wordt er getoetst op de groeipotentie van de steden, de kansen en obstakels in de markt en kijkt het onderzoek naar de vitaliteit en aantrekkelijkheid van de steden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels